Coraz częściej zdarza się, że w wielu zawodach następuje przekwalifikowanie się. Część osób woli pracę w domu, przy której nie musi tracić czasu na dojazdy. Wiele osób przestawia się na taki rytm zatrudnienia. Copywriting znakomicie się tu sprawdza, a i zarobki można mieć całkiem niezłe. Sprawdź, jak zostać copywriterem i co oznacza copywriting.
Czym jest copywriting?
Copywriting to pokrótce pisanie tekstów użytkowych. Z copywritingiem masz do czynienia dosłownie wszędzie, choć może nie zdajesz sobie z tego sprawy. Teksty użytkowe mają na celu pozyskanie uwagi czytelnika, a następnie zmobilizowanie go do określonego działania. Chodzi zarówno o dłuższe, specjalistyczne teksty poradnikowe, jak i przepisy na drinki, których szukasz w sieci. Tego typu teksty znajdziesz na blogach, w serwisach społecznościowych, w gazetach oraz choćby na opakowaniu mleka, kawy czy ulubionej czekolady. Charakterystyczną cechą copywritera jest kierowanie się w stronę jednego odbiorcy.
Copywriting dawniej i obecnie
Przez wiele lat copywriting zajmował się jedynie tworzeniem tekstów i sloganów reklamowych. Można by sięgnąć także do czasów starożytnych, gdzie na przykład chiński kupiec wykorzystywał copywriting, wynajmując specjalnych naganiaczy z dzwoneczkami, którzy biegali wśród ludności spacerującej po targu, zachęcając do zakupów w konkretnym sklepie. Natomiast do przekazywania reklamy tekstowej w starożytności wykorzystywano gliniane tabliczki, na których umieszczano ogłoszenia zachęcające do wypróbowania usług danego rzemieślnika. Hasła sloganowe i reklamowe przy pomocy pisma pojawiły się w czasach, kiedy wynaleziono druk.
Obecnie zaś profesjonalny copywriting to już inny wymiar. Dziś rzecz jasna praca wygląda inaczej, zmieniły się narzędzia, a praca copywritera jest z pewnością ciekawsza. Ludzie zajmują się copywritingiem od tysięcy lat, a nikt do tej pory nie opracował metod w 100% skutecznych. Od czasu kiedy pojawił się internet, marketing przyjął nowe oblicze – operatorzy wyszukiwarek strzegą tajemnic algorytmów, a copywriterzy poszukują pomysłów i sposobów, by pomóc danej stronie na umieszczenie jej wysoko w rankingu.
Praca copywritera
Termin copywriter odnosi się do dwóch nieco innych profesji. Pierwsza zajmuje się wymyślaniem lotnych haseł reklamowych w agencjach dla kampanii przeróżnych marek, druga natomiast to praca osób piszących teksty do internetu. I to właśnie najczęściej z tym drugim kojarzony jest dziś copywriter. Piszący copywriterzy to bardzo modny zawód – są często poszukiwani i nie najgorzej opłacani, ponieważ w internecie potrzeba unikalnych i niepowtarzalnych tekstów wysokiej jakości. Najczęściej znajdują w tym zawodzie pracę osoby z wykształceniem dziennikarskim i humanistycznym.
Skuteczny copywriting to wartościowe treści, ale koniecznie pisane dobrą stylistyką, gramatyką i bez błędów ortograficznych. Praca copywritera jest nieodłączną częścią zasad seo, pozycjonowania stron internetowych.
Kluczowym jest, aby copywriter miał lekkie pióro, ale to nie wszystko – by napisać dobrą treść na stronę, musi również wiedzieć, jak napisać tekst, znać zasady kompozycji, optymalizacji tekstów, jak i ich strukturę. Pisanie artykułów przez copywritera wymaga od niego znajomości trendów content marketingowych, pisania językiem korzyści, zręczności redaktorskich, umiejętności poruszania się po social mediach i korzystania z nich.
Jakie teksty tworzy copywriter?
Współcześni copywriterzy tworzą bogatą i zróżnicowaną gamę tekstów, między innymi zajmują się:
- opisami produktów do sklepów internetowych;
- artykułami marketingowymi;
- artykułami sponsorowanymi;
- opisami kategorii i podkategorii w sklepach internetowych;
- wpisami na blogach;
- tekstami reklamowymi;
- tworzeniem treści w mediach społecznościowych;
- treściami na strony internetowe;
- pisaniem tekstów na potrzeby katalogów pod działania seo copywriting.
Copywriter a content marketer
Czy copywriter może być content marketerem i odwrotnie? Content marketer zajmuje się przygotowywaniem strategii w danym projekcie, a także grafikami, materiałami video, i oczywiście tekstami. Jego praca ma większy wpływ w copywriting seo. Content marketer może być zatem copywriterem, natomiast copywriter musiałby przejść przeszkolenie i bardzo często tak się dzieje. Copywriter może więc być etapem w twoim życiu w drodze budowania kariery w marketingu.
Jak napisać dobry tekst sprzedażowy?
Tekst na stronę sprzedażową to bardzo ważne narzędzie pozwalające na dotarcie do większej liczby klientów oraz zwiększenie zysków firmy. Warto skorzystać z kilku zasad (wskazówek) podczas pisania tekstu na stronę:
- aby przekonać klienta do zakupu, nie pisz tekstów skomplikowanych. Treść powinna być klarowna i z prostotą przekazu, tak by zrozumiała ją większa liczba czytelników;
- w zależności od tego, do jakiej grupy docelowej kierujesz swój tekst, przedstaw go w takim stylu, jak odbiorcy się wypowiadają;
- postaraj się, aby twój artykuł nie był nudny, zatem przekazuj wiadomości w sposób energiczny, zarażający optymizmem. Spróbuj zdefiniować problem klienta oraz znaleźć dla niego rozwiązanie;
- w pisaniu treści sprzedażowych ważne jest, abyś kierował swój artykuł, zwracając się bezpośrednio do czytelnika, wręcz spróbuj prowadzić z nim konwersację;
- stwórz proste wezwanie do działania, na przykład do zadzwonienia do ciebie, zakupu produktu czy skorzystania z formularza kontaktu na stronie;
- wykorzystaj w tekście anegdoty, ciekawostki, dobrą opowieść;
- skłoń czytelnika do działania teraz, nie pozwól mu na odkładanie zakupu na później;
- skorzystaj z referencji od dotychczasowych klientów, nic tak dobrze nie działa jak pozytywne opinie kupujących, może uda ci się wstawić rekomendacje w formie video;
- zanim oddasz treść do publikacji, koniecznie przeczytaj ją na głos –uda ci się wtedy wyłapać wszelkie braki płynności. Zrób to kilka razy, za każdym razem dając sobie chwilę odpoczynku.
Dobre wyeksponowanie tekstu
Nie zapominaj, że treść to nie wszystko – wyeksponuj ją tak, by podkreślić najważniejsze korzyści. Klienci najczęściej zwracają uwagę na:
- nagłówki – pomagają w sprawnej nawigacji na stronie;
- przyciski CTA – powinny się wyróżniać;
- grafiki, fotografie i wykresy – muszą być ściśle związane z treścią;
- krótkie akapity – ludzie nie lubią zbitych tekstów, zatem treści pozbawione akapitów mogą się wydać zbyt długie;
- bullet points (punktory) – tak jak w przypadku nagłówków, punktory pozwalają odnaleźć się w tekście.
To jedynie namiastka tego, co dobry copywriter wiedzieć powinien, niemniej wszystkiego można się nauczyć, jeśli się tylko chce. Spróbuj swoich sił w tym zawodzie!