Dobry content marketing – definicja i zasady

Na przestrzeni lat zmieniało się nastawienie odbiorców (klientów), przeobraziły się także strategie marketingowe, content. Część życia przeniosła się do internetu, który służy wszystkim, jako bank informacji, również o produktach, które chciałoby się kupić.
content

Klient stał się bardziej wymagający i nie wystarczą mu już kiepskie treści, które mają go przekonać do zakupu, a przede wszystkim nachalne reklamy stały się niemile widziane. Aby dziś klient zamówił produkt, musi być do niego przekonany, a w internecie powinien znaleźć o nim rzetelne treści. Do tego jest właśnie potrzebny content marketing. Sprawdź, o co chodzi w marketingu treści.

Co to jest content marketing i SEO?

Głównym celem content marketingu jest stworzenie wartościowych, angażujących i atrakcyjnych treści, które mają przyciągnąć obserwatorów i potencjalnych klientów. Marketing treści jest rodzajem strategii marketingowej, obejmującej tworzenie i rozpowszechnianie ciekawych tekstów. Ten rodzaj strategii nie zajmuje się stricte marką, ale konkretnym już produktem lub usługą. Klient stał się na tyle wymagający, że oczekuje w tekstach wręcz wiedzy eksperckiej, zatem treści pisane na potrzeby content marketingu muszą oferować coś więcej niż teksty „pisane na kolanie”. Czyli content marketing zajmuje się treścią, czym więc jest SEO?

Czym jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) – to proces, którego celem jest osiągnięcie, jak najlepszej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla wybranych fraz i słów kluczowych przez stronę internetową.

Tworząc content marketing, należy wspierać pozycjonowanie, a na pozycję wpływa wiele czynników, takich jak:

  • struktura nagłówków;
  • odpowiednia optymalizacja grafik;
  • należyta optymalizacja treści;
  • linki prowadzące do witryny;
  • historia domeny;
  • nasycenie słowami kluczowymi;
  • poprawne linkowanie wewnętrzne.

Od czego zacząć tworzenie treści?

Przede wszystkim, aby zacząć trzeba mieć temat, bo to właśnie on będzie miał kluczowe znaczenie dla rzetelności contentu i jego merytoryki. Zanim wybierzesz temat, sprawdź, czym się ludzie aktualnie interesują. Przeprowadź analizę, tak by wiedzieć, o czym pisze konkurencja, które z już napisanych artykułów spotkały się z dobrymi opiniami, trafiając w gust odbiorcy. Trudno ci będzie znaleźć unikalny temat, ponieważ treści w internecie jest bardzo dużo, ale możesz stworzyć niespotykany artykuł o nieszablonowym tekście. Twój tekst powinien być ciekawy, zajmujący, wnoszący coś interesującego i najlepiej byłoby, aby zawierał słowa kluczowe. Stworzenie chwytliwego tytułu także jest tu ważne, właśnie to potencjalny klient zobaczy, zanim weźmie się do czytania – nazwę artykułu i grafikę.

Jakie zalety posiada dobry content?

Im więcej wiedzy eksperckiej oferujesz klientom, tym większe jest zainteresowanie zakupem produktu. Jakie zalety musi posiadać twoja treść:

  • artykuł musi być wiarygodny, tak byś zbudował zaufanie między tobą a klientem;
  • musi prezentować doświadczenie i autorytet;
  • powinien budować świadomość marki;
  • powinien absorbować klientów do ponownego zakupu;
  • koniecznie musi być napisany zgodnie ze strategią content marketingową;
  • powinien poprawiać pozycjonowanie strony.

Jakie są rodzaje content marketingowe?

W ramach własnej strategii i działań content marketingowych możesz tworzyć wiele różnych typów treści, między innymi:

  • publikowanie postów na blogu;
  • wstawianie filmików na YouTube lub stronie firmowej;
  • artykuły pisane na stronie firmowej;
  • treści pisane poza stroną firmową;
  • podcasty – czyli nagrania audio zawierające przydatne wskazówki, porady oraz informacje;
  • case study – badania klientów w formie postów na blogu, opowiadające o pozytywnych stronach produktu;
  • książki online do pobrania z informacją o konkretnej marce oraz branży;
  • infografiki – informacje zamieszczane w formie wykresów, elementów graficznych i statystyk;
  • webinaria – czyli prezentacje video online transmitowane na żywo, pozwalające widzom na zadawanie pytań, prowadzenie dyskusji;
  • prezentacje slajdów posiadające porady, wskazówki i informacje.

Nikt nie wymaga, by tworzyć wszystko na raz, rozpocznij od jednego formatu i kontroluj po kolei, jak się sprawdzają. Dotrzesz do większej liczby potencjalnych klientów, jeśli zastosujesz połączenie różnych typów treści.

Optymalizacja strategii działania content marketingu

Przykłady podane powyżej różnią się od siebie znacznie pod względem strategii, ale jedno je łączy – dokładna optymalizacja. Konieczne jest skrupulatne badanie rynku i określenie grupy docelowej, aby to zrobić, trzeba wiedzieć, jaki jest mniej więcej wiek potencjalnych nabywców, ich zainteresowania i pasje. Musisz także zrozumieć etapy, w jakich bierze udział klient, czyli:

  • faza świadomości;
  • etap rozważań;
  • etap decyzyjny.

Twoja kampania będzie lepiej przeprowadzona, jeśli spróbujesz się poczuć, jak klient. Bardzo ważnym jest także poznanie swojej konkurencji pod względem na przykład podobnych tematów, możesz zacząć czerpać z nich inspirację, jeśli dostrzegasz, że są pozytywnie postrzegane. Wykorzystaj to we własnym planie marketingu internetowego, szczególnie marketingu treści.

Strategia content pod kątem SEO

Twoje dobrej jakości treści to jedno, bierz jednak pod uwagę, by teksty zajmowały wysokie pozycje SEO, czyli korzystaj ze słów i fraz kluczowych. Już po publikacji treści nie można zapominać, by regularnie aktualizować stronę. Tylko w ten sposób utrzyma się wysoką pozycję w rankingu. Analiza słów kluczowych oraz ich dobór to jeden z ważniejszych etapów tworzenia contentu i pozycjonowania. Możesz korzystać z darmowych lub płatnych narzędzi SEO, do wyboru masz:

  • Answer the Public;
  • Senuto;
  • Google Trends;
  • Ubersuggest;
  • Keyword Tool;
  • lub korzystając z wyszukiwarki Google.

Słowa kluczowe

Jeśli już mowa o słowach kluczowych, to można je podzielić na kilka typów:

  • regionalne – tego typu słowa kluczowe ukierunkowują na dostępność i działalność w konkretnej lokalizacji, czyli używa się ich podczas pozycjonowania lokalnego;
  • brandowe – zawierające nazwę brandu lub marki. Najczęściej użytkownicy wpisują je, kiedy nie do końca pamiętają adres strony. Jeśli akurat nazwa firmy jest niecodzienna, istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdzie się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania;
  • ogólne – składają się głównie z jednego lub dwóch wyrazów. Pozycjonowanie na takie słowa kluczowe jest trudne poprzez sporą konkurencję. Użytkownik wpisujący tego typu frazy, szuka zazwyczaj ogólnych informacji i najczęściej nie jest zapoznany z tematem, czyli jego cel to rozeznanie.
  • long tail – ta strategia bazuje na „długim ogonie”, na bardziej rozbudowanych frazach, które składają się z wielu słów i bardziej szczegółowo opisują temat, są to frazy bardziej wartościowe.

Content marketing i SEO działają na zasadzie współpracy. Kluczem do zdobywania wysokiej jakości pozycji w wynikach wyszukiwania jest równowaga między właściwościami technicznymi, wartością dla odbiorcy, a merytoryką. SEO i content marketing działając razem, tworzą świetny duet, trzeba pamiętać, że korzyści content marketingu dostrzeżesz w dłuższej perspektywie, jako że jest to strategia długofalowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poprzedni artykuł
hashtag

Czym jest hashtag i do czego służy?

Następny artykuł
storytelling

Czym jest storytelling i jak go wykorzystać w marketingu?