Tradycyjne techniki marketingowe, między innymi kampanie billboardowe lub emisje spotów, wymagają dużych nakładów finansowych. Jak się ma do tego content marketing? Korzystając z content marketingu, wydasz mniej pieniędzy, a efekt będzie dużo lepszy. Aktualnie jest to najskuteczniejsza technika reklamowa. W naszym artykule znajdziesz o niej dużo potrzebnych informacji.
Czym jest content marketing?
Content marketing to technika reklamowa polegająca na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych treści, po to, aby przyciągnąć zdefiniowaną grupę odbiorców. Głównym celem content marketingu jest namówienie klienta do zakupu konkretnej usługi lub produktu. Content marketing jest częścią strategii marketingowej zwanej inbound marketing, czyli marketing przychodzący. Jest to strategia marketingowa, polegająca na tworzeniu zainteresowania potencjalnych klientów poprzez dostarczanie im dobrych treści, których poszukują. Prowadzenie bloga i content marketing są jego zasadniczą częścią. Zarówno content marketing, jak i inbound marketing efektywnie działają w branży usług B2B.
Elementy definicji content marketingu – jakie to są treści wartościowe?
Często słyszy się w rozmowach o treściach wartościowych. Jakie to są treści wartościowe i w jaki sposób powinno się je tworzyć? Chodzi o stworzenie takiej treści, jak:
- artykuł;
- film;
- grafika;
- lub inne dające rzeczywistą korzyść.
Najlepiej kiedy treści zawierają w sobie motyw, rozrywkę lub ciekawą opinię, a jeszcze lepiej, jeśli mają w sobie wszystkie powyższe czynniki. Specjaliści od marketingu są zdania, że jeśli będzie się publikować wartościową treść, zyska się klientów.
Czego ludzie szukają w sieci?
Największą popularność zdobyła wyszukiwarka Google poprzez łatwość, z jaką wszystko można znaleźć. Nie ważne, jakie zadasz pytanie – na pewno znajdziesz wiele możliwości odpowiedzi. Czy to będzie pytanie, jak ugotować kapustę, czy poszukując definicję social mediów? Jeśli więc chcesz być znaleziony, musisz zdefiniować problemy. Tym samym jeśli wiesz, kim jest twój klient i przemyślisz, jakiego typu może mieć problemy, to właśnie jego potrzeby okażą się punktem wyjścia do tworzenia treści. Wypisz więc listę takich problemów, oczywiście muszą mieć powiązanie z tym, czym zajmuje się twoja firma. Jamie Turner współpracujący z właścicielami najbardziej znanych globalnych marek powiedział:
„Jedynym sposobem na odniesienie sukcesu w content marketingu jest sprawienie, by odbiorca powiedział: to zostało napisane dla mnie”.
Możesz skorzystać z bardzo przydatnych narzędzi content marketingu, jak:
- Buzzsumo – z popularnością tematu i sprawdzeniem, jak opisali go inni;
- answerthepublic – z podpowiedziami tematów związanych ze słowem kluczowym;
- Google Trends – gdzie sprawdzisz popularność danej tematyki w określonym czasie.
Nie zapominaj o sile zdjęć
Coraz częściej dostrzega się, że dobrze zrobione zdjęcie może sprzedać się szybciej i lepiej niż kilkustronicowy opis. Szczególnie istotne jest to przy sprzedaży w sklepach internetowych, gdzie zdjęciom poświęca się sporo czasu. Z każdym dniem świadomość kupujących jest coraz większa, chcą się dowiedzieć o warunkach technicznych produktu, ale koniecznie musi być to poparte dobrym zdjęciem. Dlatego też ważne, aby do klienta mógł dotrzeć dobrze przygotowany newsletter, a tu najczęściej pojawiają się grafiki z niewielką ilością tekstu. Wydając na przykład newsletter sklepu meblowego, warto postawić na zdjęcia kontekstowe z umieszczeniem produktu – np. kanapy na tle salonu.
Jeśli zdjęcie, to i video
Z pomocą filmików możesz zaprezentować produkt, opowiadając o nim, pokazując go pod każdym możliwym kątem.
Czym jest content?
Content to nic innego, jak treść lub zawartość. Dzięki prezentowaniu merytorycznych treści content stanowi podstawową strategię marketingową. Składnikami contentu są wszystkie teksty, które widać na stronie, w tym:
- artykuły blogowe;
- podstrony;
- oferty;
- cenniki;
- opisy produktowe.
Dlaczego dobrze jest mieć dobry content?
Agencje reklamowe prześcigają się w działaniach marketingowych. Firmy dbające o swój wizerunek wciąż publikują artykuły, zajmują się rozbudową strony czy aktualizują cenniki, najczęściej zlecając to zadanie agencjom. Takie postępowanie zwiększa sprzedaż. Czy wiesz, jakie korzyści płyną z dobrego contentu?
Dobry content i jego korzyści
Korzyści płynące z działań content marketingowych:
- budowanie wizerunku – dzięki udostępnianiu branżowych informacji tworzy się wizytówkę;
- zwiększenie wizyt na stronie internetowej – firma, która wyświetla się w wyszukiwarce, generuje na tyle wartościowy ruch, że zwiększa liczbę potencjalnych klientów;
- długofalowe efekty – zazwyczaj nie traci się ich z dnia na dzień, niemniej jednak, aby rezultaty były stabilne i długoterminowe należy ciągle w content inwestować, czyli współpraca z agencją przy dobrych efektach powinna być długofalowa.
Wszystko to wpływa na zwiększenie sprzedaży, a co za tym idzie – zysków.
Czy zbudowanie dobrego contentu jest proste?
Dobry content to jedno, a finalny efekt spowodowany przez sytuację na rynku to drugie. Merytoryczna treść może nie wystarczyć, aby pozostać na pierwszej stronie, wszak jest na niej jedynie 10 miejsc. Każda z agencji reklamowych stara się dbać o swojego klienta, wdrażając coraz to nowe pomysły. Działania konkurencji mają tu niemałe znaczenie i wcale nie jest łatwe pokonać ją, wdrażając strategię content marketingową. Im większe nakłady, tym lepszy content. Zdobycie optymalnej widoczności to najczęściej praca zespołu osób i na pewno nie kończy się na dystrybucji treści. Współpraca musi być długotrwała i okupiona wydatkami przeznaczonymi na optymalizację i pozycjonowanie.
Cechy dobrego contentu
Aby wiedzieć, co wpływa na jakość dobrego contentu i skąd bierze się oczekiwany efekt, należało podzielić go na trzy części.
- Tekst nie może być zawikłany, nieczytelny, a wręcz przeciwnie jego forma musi być czytelna i przejrzysta. Charakter treści w content marketingu po dogłębnej analizie, powinien być dopasowany do grupy docelowej, i być znaczeniowym, inaczej ujmując – treści nie mogą być trudne, ponieważ odbiorca szybko zrezygnuje z czytania. Nie mogą być także zbyt łatwe, jako że odbiorca znudzi się nimi. Istnieje więc potrzeba odpowiedniego wyważenia, dopasowania pod „wyśrodkowanego” odbiorcę contentu.
- Content to strategia, w której liczy się wartość merytoryczna. Informacje przekazane odbiorcy muszą być unikalne i cenne, a treść powinna być powiązana z zakresem działalności firmy.
- Większość informacji znajduje swoje miejsce w internecie, zatem należy zadbać o najlepszą ich widoczność dzięki działaniom SEO, zasadom pozycjonowania, poprzez nagłówki, metateksty, frazy i linkowanie wewnętrzne.
By spełnić wszystkie te warunki potrzeba specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Dlatego samodzielne tworzenie content marketingu bez znajomości zasad SEO i pozycjonowania jest bardzo wymagające. Często najlepszym rozwiązaniem jest oddanie tego zadania w ręce profesjonalistów.