Jeśli chcesz się dowiedzieć, kim jest copywriter i jakie ma obowiązki oraz co musisz zrobić, aby zacząć zarabiać na pisaniu, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Dowiesz się z niego także o copywritingu, oraz gdzie znaleźć oferty takiej pracy.
Co to jest copywriting?
Zapewne wiele razy zetknąłeś się z określeniem copywriting, jak i copywriter. Jeśli nie do końca wiesz, jak je rozumieć, w artykule znajdziesz wszystkie potrzebne informacje. Copywriting można różnie definiować, jednak najczęściej określa się go jako proces tworzenia funkcjonalnych, skutecznych i perswazyjnych tekstów, zwykle o charakterze sprzedażowym. Jeśli więc trafisz na instrukcję obsługi, prozę fabularną lub opisy techniczne – nie będzie to copywriting.
Ten ostatni to tworzenie treści na potrzeby reklamy i marketingu, które posiadają określony przekaz dla konsumenta. Zapewne znane jest ci także określenie „seo copywriting”, a to już pisanie tekstów konkretnie pod pozycjonowanie w Google.
Kim jest copywriter?
Copywriter tworzy teksty oraz slogany, które wykorzystuje się w reklamie. W kompetencjach copywritera leży także praca nad redagowaniem tekstów i przygotowaniem scenariuszy do spotów reklamowych. Zajmuje się nie tylko tekstami artykułów, ale również opracowaniem treści na ulotkach i plakatach. Reasumując, copywriter zajmuje się wartościową treścią, natomiast seo copywriter tworzy artykuły, ale niekoniecznie muszą one być tak dobrej jakości – kładzie się tu większy nacisk na pisanie zgodnie z zasadami SEO, co znacząco pomaga w pozycjonowaniu strony. Copywriter seo dba o konstrukcję artykułu przy zastosowaniu fraz kluczowych.
Co to jest fraza kluczowa?
Fraza kluczowa, inaczej słowo kluczowe, jest jednym z pięciu głównych pojęć używanych w marketingu internetowym. To właśnie dzięki nim znajdujemy w wyszukiwarce internetowej potrzebną informacje. Fraza kluczowa może być jednym słowem lub kilkoma słowami w określonym ciągu. Kiedy wpisujemy dane słowo kluczowe, wyszukiwarka znajduje treść po szukanej frazie. Frazy kluczowe dzielimy na kilka typów:
- słowa kluczowe branżowe – są to frazy odnoszące się do jednej z branż, na przykład finansów;
- frazy brandowe – takie, w których znajduje się marka lub nazwa firmy;
- ogólnie słowa kluczowe – składające się najczęściej z 1 do 2 wyrazów;
- long tail – frazy składające się z większej liczby słów, opisujące konkretny produkt lub usługę.
W jaki sposób samodzielnie nauczyć się zawodu copywritera?
Aby skutecznie pisać reklamowe treści, potrzebna jest zmiana myślenia, poznawanie rzemiosła i formatów funkcjonujących w świecie copywritingowym, takich jak:
- body copy – to główna treść reklamy w formie drukowanej, która ma zainteresować potencjalnego nabywcę, najczęściej skłonić go do zakupu reklamowanego produktu;
- tagline – to chwytliwy slogan pojawiający się zwykle pod logotypem serwisu;
- slogan – to łatwo rozpoznawalne wyrażenie składające się zazwyczaj z kilku wyrazów;
- call to action (CTA) – to wezwanie do działania, najczęściej pojawiające się w formie przycisku, który to ma nakłonić potencjalnego nabywcę do wykonania określonej akcji.
Dobrze jest poznać socjologię, trendy w marketingu oraz psychologię sprzedaży. Dobry copywriter oprócz tego, że potrafi pisać, powinien mieć także lekkie pióro, być kreatywnym, ale przede wszystkim poznać specyfikę pracy oraz jak najszybciej zaznajomić się z jej warsztatem. Odmian zawodu jest sporo, dlatego nie powinieneś mieć problemu z odnalezieniem się w nim.
Szkolenie czy samodzielnie?
Zawsze możesz skorzystać z dobrego szkolenia, choć jest wielu copywriterów, którzy rzuceni na głęboką wodę powoli dochodzili do wprawy. Jeśli więc chcesz samodzielnie się wszystkiego nauczyć, zacznij zbierać potrzebne materiały. W pisaniu dobrych treści nie pomogą ci przeczytane książki, choć poprowadzą cię dobrą drogą. Najlepsza jest praktyka i to ona uczyni cię mistrzem lekkiego pióra. Jeśli jesteś oczytany, powinno ci to pomóc w rozwijaniu zdolności. Najłatwiej wdrożyć się humanistom, przynajmniej jeśli chodzi o gramatykę i ortografię – przynajmniej tutaj nie mają „pod górkę”.
Jakie usługi znajdziesz w ofercie copywritera?
Poznaj usługi, jakie zazwyczaj widnieją w ofercie copywritera:
- teksty na stronę internetową;
- teksty do newsletterów;
- treści na landing page i squeeze page;
- artykuły sponsorowane do internetu oraz prasy;
- reklamy telewizyjne i internetowe;
- slogany i hasła reklamowe;
- informacje prasowe;
- teksty PR-owe;
- artykuły na bloga;
- teksty na ulotki, plakaty, katalogi etc.
Copywriter na etacie oraz na umowie zlecenie
I tutaj praca wygląda nieco inaczej – pracując na umowie zlecenie, jesteś sam sobie szefem, masz do wykonania zlecenie w określonym czasie i tak musisz sobie zaplanować pracę, by zmieścić się w terminie. Nie musisz pracować dla jednego zleceniodawcy – zazwyczaj copywriter ma kilka agencji reklamowych, dla których wykonuje usługi. Inaczej wygląda praca, kiedy zatrudniony jesteś na umowę o pracę – chodzisz do agencji o odpowiednich godzinach i wykonujesz polecenia pracodawcy. Nie martwisz się o zlecenia i masz duże szanse się podszkolić, obserwując kolegów z pracy.
Jeśli jesteś wolnym strzelcem, musisz sam organizować sobie pracę, wyszukiwać zlecenia, najczęściej na portalach społecznościowych, na specjalnie do tego przygotowanych grupach lub na stronach, które konkretnie zajmują się copywriterami freelancerami, również ich rozliczaniem. Portale ze zleceniami to początek działania, jako że copywriter powinien wypracować sobie stałe kontakty z klientami i mieć przynajmniej kilka agencji, które zlecają mu pracę. Z czasem, kiedy nabierze się praktyki, można przecież odpowiadać na oferty pracy, a jest ich w Internecie całkiem sporo.
Czy działalność gospodarcza jest koniecznością?
Pewnie byłaby mile widziana, ale nie ma konieczności jej prowadzenia, szczególnie kiedy zaczynasz swoją przygodę z copywritingiem. Na początku nie zarobisz raczej takiej kwoty, która mogłaby pokryć opłaty działalności gospodarczej. Dlatego musisz wiedzieć, że platforma useme pomaga copywriterom – możesz tam sprzedawać swoje usługi bez firmy. Platforma useme rozliczy fakturę za ciebie i dostaniesz zapłatę na konto, płacąc jedynie prowizję i podatek.
Zarobki
Copywriter na etacie z reguły zarabia mniej niż jego kolega na umowie zlecenie, stąd najczęściej ten pierwszy dorabia po godzinach. Według portalu pracuj.pl mediana zarobków copywriterów w roku 2021 wynosiła około 5300 złotych brutto. Zarobki zaczynały się od kwoty 2379, a 3655 uznawane były za bardzo dobre.
Nawet jeśli na początku pracując w tym zawodzie, nie będziesz zachwycony zarobkami – nie poddawaj się, szlifuj swój warsztat, a z każdym kolejnym tekstem będziesz lepszym specjalistą.