Pisanie artykułów tradycyjnie kojarzy się z dziennikarstwem. Jest to jednak forma, z którą spotykasz się również w innych branżach, a także na różnych etapach edukacji i rozwoju zawodowego, niezależnie od branży. Popularność artykułów jako wypowiedzi pisemnej wzrosła także z zapotrzebowaniem na content marketing. Rozbudowa bloga i wypełnienie strony wartościowymi treściami stały się kluczowe dla przewagi konkurencyjnej w internecie, Jak napisać artykuł i jaką strukturę powinien posiadać tekst, aby był czytelny i łatwy w odbiorze? Przedstawiamy najważniejsze zasady, którymi powinien kierować się copywriter.
Czym jest artykuł?
Zanim odpowiemy na pytanie, jak napisać artykuł, zacznijmy od krótkiej teorii. Artykuł, z łac. articulus, to nazwa wypowiedzi pisemnej opublikowanej w prasie lub medium elektronicznym. Artykuły mają różną długość. Mogą przybierać postać krótkiej notki informacyjnej lub dłuższego eseju na wybrany temat. Forma służy do przekazywania informacji, wiedzy lub rozrywki. Artykuły stanowią ważny element debaty politycznej, rozwoju nauki i są nieocenionym elementem marketingu.
Jak napisać artykuł? Budowa tekstu
Mimo pewnej dowolności w zakresie długości, stylu czy charakteru tekstu, artykuł ma pewne cechy strukturalne, które wyróżniają go na tle innych wypowiedzi pisemnych. Wśród nich znajdują się:
- tytuł;
- lead;
- wstęp;
- rozwinięcie;
- zakończenie.
Wszystko po to, aby temat był przedstawiony w uporządkowany sposób, a początek artykułu informował czytelnika o tym, co znajdzie dalej. Ten podział jest jednak dość umowny. Dotyczy to szczególnie wielowątkowych i rozbudowanych tekstów oraz nowoczesnych strategii copywriterskich. Zwykle jednak w tekstach obowiązuje zasada odwróconej piramidy, w której najważniejsze informacje umieszcza się na początku, a następnie rozwija się zagadnienia niżej, uzupełniając je o mniej istotne wątki. Jakie informacje powinna zawierać każda z części artykułu?
Tytuł
Tytuł artykułu to część tekstu, która w pierwszej kolejności walczy o uwagę czytelnika. Dobry tytuł powinien przykuwać wzrok, zapadać w pamięć, ale przede wszystkim oddawać sedno poruszanej w tekście tematyki. Według ogólnej zasady tytuł powinien zawierać od 3 do 7 słów, które określą tematykę artykułu i zdobędą zainteresowanie odbiorcy. Brzmienie tytułu powinno być dostosowane do tematyki tekstu i miejsca publikacji. Inaczej konstruuje się tytuły dla czasopism plotkarskich, a inaczej dla publikacji naukowych.
Lead
Tytuł to tylko pierwszy z elementów, które decydują o tym, czy odbiorca będzie chciał przeczytać twój tekst. Równie istotny jest lead, który wprowadzi czytelnika dalej w zagadnienie. Lead niesłusznie bywa utożsamiany ze wstępem. Są to jednak dwie zupełnie inne części artykułu. Rolą leadu jest wprowadzenie i wciągnięcie czytelnika w temat. Jest to zazwyczaj kilka zdań, które wyjaśnią mu, jaki temat będzie poruszany w dalszej części tekstu oraz jakie korzyści odniesie w wyniku zapoznania się z jego treścią. W content marketingu lead jest idealnym miejscem na umieszczenie fraz kluczowych.
Wstęp
Wstęp to klasyczny element budowy artykułu, który coraz częściej jest pomijany. Wynika to z faktu, że w dużej mierze powtarza zagadnienia z leadu lub podaje ogólne informacje, zamiast przejść do sedna problemu. Z tego powodu wiele copywriterów i dziennikarzy celowo go pomija, zastępując zakończeniem lub wypunktowaniem najważniejszych zagadnień, które znajdą się w tekście. Taka zmiana wynika z walki o uwagę czytelnika, który dysponując nieograniczonym dostępem do treści, szybko się nudzi i jest bardziej wybredny.
Rozwinięcie
Rozwinięcie artykułu również posiada swoje bardzo ważne części strukturalne – są to akapity i nagłówki. Konieczność dzielenia tekstu i stosowania śródtytułów wynika z faktu, że rozwinięcie stanowi najdłuższą część artykułu. To w tym miejscu wskazujesz wielowątkowość danego problemu lub dzielisz go na różne zagadnienia. Stosowanie nagłówków sprawia, że artykuł jest bardziej czytelny i łatwy w odbiorze, a czytelnik może łatwo ocenić, czego będzie dotyczył kolejny fragment tekstu.
Zakończenie
Ostatnim z klasycznych elementów artykułu jest zakończenie. Jest to miejsce na podsumowanie treści artykułu i wypunktowanie najważniejszych informacji, które się w nim znalazły. W copywritingu często w tym miejscu znajdują się odniesienia do innych artykułów blogowych lub tzw. CTA, czyli zachęta do skorzystania z oferty danego serwisu. Artykuł publicystyczny w tym miejscu często pozostawia czytelnika z pytaniem lub wskazuje źródła informacji. Artykuł naukowy zawiera natomiast informacje o bibliografii i podziękowania. Jak widać, jest tu duża dowolność.
Na jaki temat napisać artykuł?
Zapewne wiesz już, o czym chcesz napisać swój artykuł. Warto jednak wiedzieć, jakie tematy są najpopularniejsze i do jakich kwestii możesz nawiązywać. Przykładowe tematy artykułów, na jakie często się je pisze to:
- moda i uroda;
- zdrowie;
- lifestyle;
- zwierzaki;
- dom i ogród;
- dzieci i rodzicielstwo.
Najważniejsze zasady pisania artykułów
Wiesz już jak napisać artykuł? Budowa tekstu to nie wszystko. Istnieją także pewne ogólne zasady pisania artykułów, których należy bezwzględnie trzymać się podczas pisania tekstów. Najważniejszą z nich jest poprawność językowa. Pamiętaj więc, aby zawsze dokładnie przeczytać tekst przed publikacją i wysłaniem klientowi. Artykuł nie może być także plagiatem. Tworząc nową treść, korzystaj z wielu źródeł i postaraj się o świeże ujęcie tematu. Pamiętaj także, że tekst powinien być czytelny i przejrzysty. Tu z pomocą przychodzą takie praktyki, jak boldowanie, wypunktowanie czy wprowadzenie śródtytułów.
Słowa kluczowe
Jeśli jesteś copywriterem i piszesz na potrzeby content marketingu, nie zapominaj o słowach kluczowych i atrakcyjnym charakterze tekstu. Pamiętaj, że twój klient zamówił tekst w określonym celu. Stosuj więc dynamiczny język, zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy i trzymaj się strony czynnej.
Jak napisać artykuł? Podsumowanie
Jak napisać artykuł, aby jego treść była przystępna i skuteczna? Pracując nad tekstem artykułu, pamiętaj o elementach, które powinny się w nim znaleźć oraz ich roli. Zadbaj także o unikatowość tekstu i jego atrakcyjność. Zawsze miej także na uwadze czytelnika i typ publikacji.