Grupa docelowa, nazywana także targetem, to osoby, do których kierowana jest oferta firmy. Warto ich dokładnie poznać, aby wiedzieć, nie tylko jak zareagują na nowe produkty lub usługi, ale także w jaki sposób prowadzić kampanię reklamową, żeby w ogóle do nich trafić.
Tym samym, wszystkie osoby potencjalnie zainteresowane ofertą firmy mogą być uznane za grupę docelową. Dzięki temu znacznie efektywniej można planować strategię marketingową oraz nowe produkty.
Grupa docelowa – kto powinien ją znać?
Wszyscy przedsiębiorcy oraz pracownicy zajmujący się projektowaniem strategii marketingowych powinni wiedzieć, do kogo kierują zarówno swoje produkty, jak i reklamy. Dzięki temu wszelkie działania promocyjne mogą być skuteczniejsze. Kampanie celowane charakteryzują się większą efektywnością przy relatywnie niższych kosztach.
Co bierze się pod uwagę, ustalając profil odbiorcy?
Ustalając profil persony, należy wziąć pod uwagę szereg czynników zarówno tych podstawowych, jak i w pełni indywidualnie dopasowanych do specyfiki branży. Kluczowe kryteria brane pod uwagę w większości przypadków to kryteria demograficzne.
W tym przypadku istotny jest wiek, płeć, sytuacja materialna, wykształcenie, a także stan cywilny oraz ilość posiadanych dzieci. Wszystkie te czynniki w znaczący sposób wpływają na decyzje zakupowe.
Jak sprawdzić, jakie cechy ma doskonała grupa odbiorców?
Bardzo istotne są także kryteria geograficzne. Nie jest to czynnik uniwersalny i niezbędny dla każdego produktu, ale w wielu przypadkach warto go przeanalizować. Brany pod uwagę jest kraj lub region zamieszkania, ilość mieszkańców w miejscowości, odległość od siedziby firmy w przypadku oferty stacjonarnej, a także tego, czy dany odbiorca mieszka w mieście, czy na wsi.
Mniej oczywistymi kryteriami są czynniki behawioralne. Ich zbadanie jest trudniejsze i wymaga bardziej szczegółowego wywiadu. W tym przypadku istotna jest lojalność do marki, postawa wobec oferowanych produktów lub usług, gotowość i chęć zakupu, sytuacja życiowa oraz dane na temat już posiadanych produktów danej marki.
Zachowania odbiorców
Ustalając grupę docelową, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, warto wziąć pod uwagę zachowanie w internecie. Dzięki wiedzy na temat ilości czasu spędzanego online, wybieranych urządzeń oraz chętnie odwiedzanych stron i portali można łatwiej wybrać formę komunikacji, Dopasowanie estetyki strony, reklam internetowych oraz miejsc, w których będą się wyświetlać, jest obecnie bardzo istotne.
Rola Google Analytics w analizowaniu grupy docelowej
Bardzo wygodnym narzędziem do analizowania grupy docelowej jest Google Analytics. Jest to darmowe rozwiązanie mające za zadanie monitorować ruch na stronie.
Oferuje ono informacje na temat osób odwiedzających stronę lub sklep. Dzięki temu można uzyskać wiarygodne dane na temat miejsca zamieszkania, wieku, płci, czasu spędzonego na stronie, hasła, po których trafili, a także które pozycje na stronie wzbudziły największe zainteresowanie.
Równie skutecznym sposobem szybkiego pozyskiwania danych na temat odbiorców są podobne narzędzia oferowane przez Facebooka. W tym przypadku można mieć dostęp do danych na temat miejsca zamieszkania, pracy, wykształcenia, polubionych stron oraz wielu innych aktywności podejmowanych na Facebooku.
Zalety korzystania z profilu persony
Poprawnie określona grupa docelowa to ogromne ułatwienie w prowadzeniu firmy. Dzięki temu można oszczędzić zarówno czas i siły, jak i środki finansowe marnowane na nieskuteczne kampanie.
Targetowanie pozwala skutecznie dobrzeć do potencjalnych klientów. Od tego może zależeć zarówno forma reklamy, jej estetyka, a także sposób prezentacji jak i umieszczenie jej w konkretnych mediach. Inna reklama będzie skuteczna, jeśli odbiorcą są dorośli w średnim wieku, a inna kierowana do młodzieży. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku kampanii produktów dla mężczyzn i dla kobiet.
Częste błędy popełniane podczas ustalania grupy docelowej
Najczęściej spotykanym błędem, jaki firmy popełniają podczas tworzenia grup docelowych odbiorców, jest ich nadmierna ilość. Skutkiem takiej praktyki jest przekonanie, że oferuje się produkt uniwersalny. Przez to nie ma możliwości skonstruowania skutecznej kampanii marketingowej.
Nie należy również tworzyć zbyt obszernej grupy odbiorców. Efekt będzie podobny jak w przypadku zbyt wielu grup docelowych. Zbyt szeroka grupa docelowa generuje ogromne koszty, zwłaszcza w przypadku firm małych i średnich. W takiej sytuacji znacznie lepszym rozwiązaniem jest dotarcie do węższego grona, lecz skuteczniej.
Praktyką mogącą być błędem jest również tworzenie profilu persony przez osoby nadmiernie związane z produktem. W takiej sytuacji dochodzi do zbyt subiektywnej opinii, przez to skonstruowana grupa docelowa jest nieskuteczna i błędna.
Dobrze określona grupa docelowa to ważne i skuteczne narzędzie marketingowe. Pozwala poprawnie skonstruować kampanię marketingową i efektywnie dotrzeć do potencjalnych klientów.