Podstawową definicją marketingu jest efektywna sprzedaż i wzrost rozpoznawalności marki. Content marketing jest gałęzią odpowiedzialną za nawiązywanie dłuższych relacji z klientem. Aby cały dział pracował sprawnie i efektywnie, niezbędny jest doświadczony content manager. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej o obowiązkach na tym stanowisku.
Jakie umiejętności i wykształcenie powinien mieć content manager?
W zasadzie nie ma konkretnego wykształcenia niezbędnego na tym stanowisku. Często takie osoby mają dyplom z nauk społecznych lub humanistycznych, lecz zwykle nie jest to wymóg konieczny. Niemniej jednak istotna jest wiedza, wizja i doświadczenie. Konieczne jest, aby taka osoba znała podstawy pozycjonowania stron i władała poprawną polszczyzną. Dzięki temu może czuwać nad wszystkimi etapami tworzenia contentu. Ze względu na konieczność koordynowania obowiązków wielu osób, dużą zaletą są także umiejętności miękkie. Nie ma konieczności posiadania wszystkich cech dobrego przywódcy, ale warto szlifować swoje umiejętności związane z zarządzaniem zespołem.
Jakie obowiązki mają osoby na stanowisku content managera?
Content manager zajmuje się treściami pojawiającymi się na stronach internetowych danej firmy. W skład jego obowiązków wchodzi całościowe zarządzanie umieszczaną treścią. Z tego względu polska nazwa tego stanowiska brzmi „menadżer treści”. Nie oznacza to jednak, że taka osoba jest odpowiedzialna za tworzenie tekstów. Tym zajmują się inni pracownicy.
Zarządzanie zespołem
W obrębie codziennych zadań content managera znajduje się zarządzanie całym zespołem odpowiedzialnym za przygotowanie treści. Zarówno pod względem merytorycznym, jak i redakcyjnym. W takim dziale mogą być zatrudnieni zarówno copywriterzy, redaktorzy jak i korektorzy. Budując wizerunek danej marki, content manager zleca tworzenie i edycję artykułów blogowych, opisów produktów i wszelkiego rodzaju wpisów pozycjonujących.
Praca w content marketingu – na czym polega?
Kluczowym celem jest zdobycie zaufania i lojalności do marki, co w efekcie prowadzi do chęci zakupu i polecania produktu. Narzędziami mającymi pomóc w pozyskiwaniu stałego grona klientów są różnorodne treści. Muszą być interesujące i wartościowe, a także wyróżniające się w takim stopniu, aby skutecznie przykuwały uwagę potencjalnych klientów.
Tworzone w ten sposób treści mogą przyjmować różną formę. W zależności od grupy docelowej i specyfiki branży mogą być to artykuły blogowe, webinary, poradniki lub grafiki. Kluczowym aspektem jest dopasowanie treści do odbiorcy i nieustanne utrzymywanie najwyższej jakości.
Jak przebiega rekrutacja na stanowisko content managera?
Praca content managera jest ciekawa i dobrze płatna. Aby jednak móc ją wykonywać na co dzień, konieczne jest pozytywne przejście procesu rekrutacji. W tym celu niezbędne jest wywarcie dobrego wrażenia na rekruterze i prawidłowe odpowiadanie na jego pytania. Pracodawcy oferujący zatrudnienie w tej branży mogą wymagać od kandydata opinii na temat contentu, przykładowych pomysłów, wiedzy na temat treści pozycjonujących i metod rozwiązywania konfliktów w zespole.
Zarobki i oferty pracy w content marketingu
Zarobki na stanowisku content managera są uzależnione od doświadczenia, zakresu obowiązków i wielu innych czynników. Ze względu na dość spore wymagania i odpowiedzialność związaną z zarządzaniem zespołem, średnia pensja waha się między 3000 a 5000 złotych netto. W dużych firmach zlokalizowanych w większych miastach zarobki prawdopodobnie będą wyższe.
Należy także pamiętać, że jest to dynamicznie rozwijająca się branża, a samo stanowisko wymaga ciągłego rozwoju. Dzięki temu w wielu sytuacjach możliwe jest podnoszenie swoich kompetencji i wynagrodzenia.
Content manager sam nie tworzy treści, również tych publikowanych w mediach społecznościowych. Nie oznacza to jednak, że jego dział nie może się tym zajmować. Tym sposobem posty umieszczane w mediach społecznościowych mogą być jednym z elementów tworzonej przez współpracowników treści.
Content manager to stanowisko pozwalające na ciągły rozwój i pracę w kreatywnym środowisku. Wymaga pewnych umiejętności, lecz ze względu na brak wymogu związanego z konkretnym wykształceniem akademickim, jest dostępne dla wielu osób, które znają się na tworzeniu treści i procesach z tym związanych.