Czym jest system CMS? Najpopularniejsze zaawansowane systemy zarządzania treścią

System CMS pozwala zarządzać treścią umieszczaną na stronie internetowej. To rozwiązanie dla każdego, więc niezależnie od wiedzy i umiejętności można samodzielnie prowadzić portal. Sprawdź, jak wybrać najlepszy system dla swojej witryny!
system cms

Chcąc samodzielnie prowadzić stronę internetową lub serwis, warto zdecydować się na system CMS. Pozwoli on w wygodny sposób zarządzać treścią i dodawać wygodne, intuicyjne funkcje. Można z łatwością dopasować go do swoich oczekiwań, niezależnie od tematyki i rodzaju prowadzonej strony.

Najpopularniejszy system CMS – kiedy powstał system zarządzania treścią?

System CMS powstał w połowie lat 90. w Stanach Zjednoczonych. Ówczesne oprogramowanie zawierało liczne rozwiązania i funkcje stosowane do dziś. Twórcy zakładali, że znajdą się firmy chcące wdrożyć system zarządzania treścią w celu usprawnienia pracy, jednak nie planowali rozwoju programu. Dopiero ich konkurencja w pełni wykorzystała potencjał niszy na rynku i wprowadziła rozwiązanie, które jest nieustannie dopasowywane do zmieniających się potrzeb klientów.

Co oznacza skrót CMS?

CMS (ang. Content Management System, czyli w dosłownym tłumaczeniu „system zarządzania treścią”) to platforma pozwalająca znacznie usprawnić prowadzenie serwisów internetowych. Z tego rozwiązania korzystają zarówno webmasterzy, jak i osoby prywatne prowadzące rozmaite strony internetowe.

To system rozdzielający treść od koncepcji graficznej, który pozwala elastycznie zarządzać publikacjami internetowymi. Dzięki temu prezentowanie danych jest na tyle proste, że z powodzeniem można wprowadzać niezbędne zmiany samodzielnie. Nie ma konieczności posiadania wiedzy na temat języków HTML czy CSS. Stworzenie strony internetowej i zarządzanie platformą można w całości oprzeć na CMS.

Jakie są obecnie dostępne rodzaje systemów CMS?

W momencie gdy strony internetowe stały się intuicyjne, estetyczne i bardzo powszechne, konieczne było stworzenie systemu ułatwiające ich projektowanie i zarządzanie. Rozwiązaniem stały się systemy CMS. Pozwalają na składanie strony z wykorzystaniem szablonu i skórki. Skończona strona jest prosta w obsłudze, estetyczna i przyjazna zarówno dla twórcy, jak i użytkownika. Jakie rodzaje takich systemów są na rynku?

Podział systemów CMS

Ze względu na typ licencji rozróżnia się obecnie kilka typów systemów CMS. Jest to jedna z kluczowych cech każdego systemu, zaraz po funkcjonalności i interfejsie. Należy wziąć je wszystkie pod uwagę, wybierając odpowiedni system.

Najpopularniejsze (bezpłatne i powszechnie dostępne) są systemy CMS open source. Są rozwijane przez zróżnicowane społeczności, nie zawsze charakteryzujące się wysokim poziomem kompetencji. Jedynym z przykładów takiego systemu jest WordPress.

Rzadziej spotykane systemy CMS

Dostępne są także autorskie systemy CMS, w przypadku których licencjodawca ma prawa do źródeł oprogramowania, lecz udostępnia je za opłatą (na podstawie umowy lub abonamentu). Dysponując dużym budżetem, można skorzystać także z dedykowanych systemów. Tworzy się je na potrzeby konkretnego klienta, a wraz z wniesieniem opłaty zwykle przenoszone są także prawa do modyfikacji i rozwoju.

Jaki system CMS wybrać, aby usprawnił funkcjonowanie firmy?

Niezależnie od tego, w jakim celu prowadzi się stronę i jak mocno jest ona rozbudowana, warto korzystać z pomocy CMS. Brak doświadczenia czy wiedzy programistycznej nie jest żadną przeszkodą. Podstawowe, najchętniej wykorzystywane funkcje CMS to pomoc w publikacji oraz edycji treści, a także usuwanie wpisów lub produktów.

Popularne systemy CMS

Najczęściej wybieranymi systemami CMS do zarządzania treścią w serwisie www są WordPress, Joomla oraz WIX. Dlaczego cieszą się uznaniem użytkowników?

  1. Umożliwiają szybkie i efektywne przygotowanie strony.
  2. Pozwalają na intuicyjne dodawanie wpisów, produktów i funkcji.
  3. Odbiorcy mogą z łatwością korzystać z publikowanych treści, a przygotowane szablony interfejsów są bardzo intuicyjne.

Gdzie stosuje się content management system?

Wiele osób prowadzących lub projektujących strony internetowe korzysta z systemu CMS. Pozwala to na znaczące usprawnienie pracy, a także daje szansę na zarządzanie stroną www osobom, które nie mają wiedzy z zakresu programowania. Tym samym najczęściej system ten stosuje się do blogów firmowych oraz portali internetowych. Wiele osób wykorzystuje CMS także do stworzenia programu lojalnościowego, bazy wiedzy lub innych projektów.

Jak wybrać najlepszy system zarządzania treścią?

Wybierając system CMS, dopasowany do indywidualnych potrzeb i specyfiki projektu, należy zacząć od specyfikacji wymagań. Twórcy mają wobec każdego oprogramowania konkretne oczekiwania. Można oczywiście wybrać najpopularniejszy system, cieszący się dużym zainteresowaniem. Kluczowa jest jednak satysfakcja klienta, która może być większa po wdrożeniu mniej popularnego, lecz lepiej dopasowanego systemu. Warto także nie kierować się wyłącznie niską ceną. Jeśli chcesz uzyskać najwyższej jakości stronę, warto zainwestować w dobry system CMS. Oszczędzi to nerwów na kolejnych etapach pracy.

Kiedy warto wdrożyć dedykowany CMS?

Uniwersalne systemy zarządzania treścią są bardzo wygodne, nie wymagają dużych nakładów finansowych i wielu osobom pozwoliły zacząć działać w internecie. Nie są jednak dobrym rozwiązaniem we wszystkich sytuacjach. Jeśli chcesz mieć pewność co do jakości i prawo do wprowadzania zmian, warto zdecydować się na dedykowany system CMS.

Najpopularniejszy system zarządzania treścią – jakie ma zalety?

Wysoka jakość systemu CMS zależy od jakości funkcji, jakie oferuje.

  1. Kluczowa jest przede wszystkim jakość obsługi. Powinna być nie tylko łatwa i szybka, lecz także intuicyjna, zwłaszcza że z CMS korzystają także osoby bez wykształcenia programistycznego.
  2. Z tego względu kolejną zaletą jest możliwość edycji strony bez znajomości HTML i CSS. Intuicyjna obsługa strony zakłada także możliwość zarządzania treściami i produktami.
  3. Bardzo istotna jest również duża dostępność dodatkowych funkcji, takich jak możliwość wprowadzenia czatu, formularza, mapki, ocen i wielu innych.
  4. Elastyczność systemów CSS zakłada także możliwość dopasowania do stron różnego rodzaju i tworzenia ich w różnych wersjach językowych.

Zalety dedykowanych systemów CMS

Kluczową zaletą tego typu rozwiązania jest ogromna elastyczność i brak ograniczeń. Programista zajmujący się tworzeniem systemu wprowadzi wszystkie zmiany i funkcje, których oczekuje klient (zwłaszcza gdy budżet i termin realizacji są nieograniczone). Firmy realizujące dedykowane systemy CMS udostępniają swoim klientom pełną dokumentację, a dodatkowo zazwyczaj oferują wsparcie i szkolenia z zakresu obsługi systemu.

Bezpieczeństwo strony – dlaczego warto o nie zadbać?

Bardzo istotną różnicą między szeroko dostępnymi a dedykowanymi systemami CMS jest poziom bezpieczeństwa. Te popularne stanowią łatwy i atrakcyjny cel dla przestępców internetowych. Mają oni opracowane sposoby na łamanie zabezpieczeń. Jest to bardzo niebezpieczne, zwłaszcza gdy jest się w posiadaniu ważnych danych lub informacji, np. na temat klientów. Dedykowane systemy mają lepsze, mniej popularne systemy zabezpieczeń. Dodatkowo mniej osób decyduje się na ich zainfekowanie lub włamanie.

System CMS pozwala na intuicyjne zarządzanie stronami internetowymi. Niezależnie od oczekiwań i specyfiki branży, warto go wdrożyć. Umożliwia samodzielne i efektywne zarządzanie treścią i wyglądem strony także osobom nieposiadającym doświadczenia w programowaniu. Wybierając odpowiedni system, warto przeanalizować swoje potrzeby oraz budżet i wybrać najlepsze rozwiązanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poprzedni artykuł
content manager

Content manager – zakres obowiązków na tym stanowisku. Kto może wybrać ten zawód? Oferty pracy online i zarobki w content marketingu

Następny artykuł
inbound marketing

Czym jest inbound marketing? Kto powinien sięgać po takie działania marketingowe?

Zobacz też