Branża motoryzacyjna od zawsze kojarzy się jako typowo męska tematyka. I choć, jak pokazują statystyki, panie stanowią 40% kierowców na polskich drogach, rzeczywiście to najczęściej panowie zajmują się kupnem czy serwisowaniem pojazdów. Znacznie częściej szukają też niezbędnych informacji w Internecie. To pierwsza istotna wiadomość dla firm z branży motoryzacyjnej – grupą docelową, do której kierowany jest komunikat, będą przede wszystkim mężczyźni. To zarówno indywidualni odbiorcy, jak i osoby zawodowo działające w branży samochodowej.
Jakich informacji szukają internauci?
Internet jest nieocenionym źródłem informacji, dlatego w pierwszej kolejności to tutaj szukamy samochodu, części zamiennych, informacji o usterkach, naprawach. Użytkownicy posiłkują się opiniami i ocenami innych internautów, lubią wymieniać się uwagami. Kalkulator ubezpieczenia OC online umożliwia dobranie najlepszej polisy bez wychodzenia z domu. Z perspektywy kierowcy to spore ułatwienie. Warto jednak pamiętać, że na decyzję zakupową klienta duży wpływ ma dostępność informacji, a także sposób jej podania.
Jakich informacji najczęściej poszukują osoby zainteresowane branżą motoryzacyjną? Czego oczekują po zamieszczanych w Internecie treściach?
- profesjonalnych opisów poszczególnych marek/modeli samochodowych;
- testów i porównań;
- recenzji użytkowników;
- informacji o nowościach (technologiach, modelach samochodów);
- poradników na temat eksploatacji i serwisowania;
- komentarzy i podpowiedzi ekspertów;
- konkretnych danych liczbowych.
Wielu kierowców szuka także rzetelnych informacji o tym, gdzie i jakie ubezpieczenie OC wykupić, kiedy niezbędna jest dodatkowa polisa, czy warto zaopatrzyć się w autocasco.
Jak stworzyć skuteczny content?
Określenie grupy docelowej odbiorców komunikatu to pierwszy krok do stworzenia przyjaznej i skutecznej treści. Kolejną kwestią jest skupienie się na celu, jaki firma chce osiągnąć – czy ma to być zwiększenie sprzedaży, zdobycie nowych klientów, wzmocnienie pozycji marki i wzbudzenie zaufania odbiorców? Dobrze skonstruowany tekst powinien przede wszystkim zainteresować czytającego, przyciągnąć jego uwagę poprzez serwowanie informacji, których rzeczywiście szuka i potrzebuje. Na tym jednak nie koniec, treść ma przekonać potencjalnego klienta i zachęcić – do zakupu, skorzystania z usług warsztatu itp.
Jak twierdzą eksperci, dobra treść powinna zostać uzupełniona o grafikę oraz przydatne dla czytających dodatki (np. wszelkiego rodzaju kalkulatory, porównywarki). Sam content powinien być dobry jakościowo, dopasowany do celu i grupy odbiorców. Liczy się nie tylko rodzaj podawanych informacji, ale również sposób zapisu (jasny, zrozumiały, niebudzący wątpliwości). Autor powinien przemawiać z pozycji znawcy tematu. Artykuł ma pomóc w podjęciu decyzji zakupowej lub rozwiązaniu konkretnego problemu.
Co pomoże uatrakcyjnić treść?
Blog firmowy, poradnik, artykuł ekspercki, a nawet filmy tematyczne na kanałach społecznościowych czy YouTube to sposób na dotarcie z produktem lub usługą do nowych i aktualnych klientów. Stworzenie dobrego contentu dla branży motoryzacyjnej wymaga konkretnej wiedzy – treści te są wyjątkowo wymagające. Firmy muszą zatem poświęcić nieco czasu na przygotowanie dobrej strategii. Odbiorcy mogą być zainteresowani opisem rzeczywistych wrażeń z jazdy danym modelem samochodu, relacjami z podróży, testami pojazdów oraz akcesoriów. Recenzje, porady dotyczące technik jazdy, zakupu używanych samochodów i motocykli – to informacje, których często oczekują internauci.
Jakość treści, dobrze dopasowana oprawa graficzna, pozycjonowanie to punkty, o których musi pamiętać każdy publikujący treści w Internecie. Warto również mierzyć efekty, które udaje się osiągnąć dzięki wpisom. To ważna informacja pozwalająca ocenić ich skuteczność, a w razie konieczności podjąć odpowiednie działania naprawcze.