Niezależnie od tego, w jakim celu tworzy się treść, należy pamiętać o odbiorcy. Czytanie musi być płynne, zdania zrozumiałe, a przekaz jasny. Zarówno krótkie formy, wpisy reklamowe, jak i długie artykuły eksperckie będą oceniane przez klientów i czytelników. To oni są recenzentami, nawet jeśli nie głosują gwizdkami, a zakupami. Kluczem do zdobycia ich zaufania jest profesjonalna korekta tekstu przed opublikowaniem. Sprawdź, dlaczego należy dbać o jakość treści i sprawdzać je, zanim ukażą się na stronie.
Korekta tekstu – na czym polega?
Korekta tekstu to niezbędny element przygotowywania profesjonalnej treści. Kluczowym zadaniem korektora jest wyeliminowanie lub zminimalizowanie błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych. Sprawdzanie pisowni w przypadku różnego rodzaju treści zwykle jest co najmniej dwuetapowe, co pozwala na pozbycie się większości literówek i niedopatrzeń. Zwłaszcza w przypadku dłuższych form warto zdecydować się na korektę wykonywaną przez więcej niż jedną osobę.
Kiedy warto zdecydować się na profesjonalną korektę?
Korekta tekstu jest praktykowana zarówno w przypadku publikacji internetowych, jak i tradycyjnych. Każda upubliczniana treść powinna przejść ten etap, niezależnie od tego, czy jest to artykuł na portalu internetowym, czy powieść. Teksty marketingowe przechodzą specyficzną korektę oraz redakcję, ze względu na cel, w jakim są tworzone. Często składnia użytych zdań jest upraszczana, aby treść była maksymalnie przejrzysta i czytelna.
Praca redaktora i korektora – kluczowe różnice
Zarówno redaktor, jak i korektor dbają o końcową jakość tekstu. Jednak ich obowiązki, wiedza i zadania są inne. Redakcja tekstu obejmuje przede wszystkim warstwę logiczną i merytoryczną. Podczas współpracy z autorem konieczne jest nanoszenie uwag oraz poprawek, tak aby wszyscy uczestnicy procesu byli zadowoleni z efektu.
Korekta dotyczy głównie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej. W trakcie doskonalenia tekstu autor, korektor oraz redaktor powinni współpracować. Dzięki temu treść może być zarówno merytoryczna, interesująca, jak i w pełni poprawna.
Najczęściej spotykane błędy językowe
Korekta tekstu obejmuje korygowanie błędów językowych i ortograficznych. Język polski jest trudny i pełen różnego rodzaju pułapek. Przez to nawet osoby urodzone i wychowane w Polsce mogą mieć z niektórymi zwrotami problem. Jakie niedociągnięcia są szczególnie widoczne, np. w treści wpisów internautów?
Rażące błędy ortograficzne i interpunkcyjne
Znacznie trudniejsze do wyplenienia są błędy interpunkcyjne i ortograficzne. Wynika to czasem z mnogości wyjątków, reguł i zasad odmiany lub po prostu słabej znajomości ortografii.
Przez to często widzi się zapis niezgodny z normą, np.:
- napewno;
- wogóle;
- conajmniej;
- na prawdę;
- zprzed.
Podczas mówienia tego rodzaju błędy nie występują i nie stanowią problemu, lecz korektor tekstów musi je wszystkie odnaleźć i poprawić.
Jakie usługi może oferować korektor? Przykładowy cennik
Zakres usług oferowanych przez profesjonalnego korektora może być bardzo szeroki, a ostateczna wycena często jest uzależniona od objętości i tematyki tekstu. Im trudniejsza tematyka i większe zagęszczenie specjalistycznego słownictwa lub błędów, tym usługa korektorska może być droższa.
Korektorzy zwykle rozliczają się na podstawie sprawdzonej liczby słów, znaków ze spacjami lub arkuszy wydawniczych. Dodatkowo płatne może być także przyspieszenie realizacji zlecenia.
Popularne usługi korektorskie
Korekta językowa często przeprowadzona jest w formie cyfrowej, jako wprowadzanie zmian w obrębie plików. Co najczęściej muszą poprawiać tacy specjaliści? Podstawowe zadania korektora obejmują sprawdzenie poprawności
- materiałów marketingowych;
- prezentacji multimedialnych;
- instrukcji;
- tekstów na strony www;
- raportów;
- artykułów (włącznie ze specjalistycznymi);
- książek, czasopism oraz prac dyplomowych.
Podczas sprawdzania tekstów najczęściej weryfikowane są:
- ortografia;
- interpunkcja;
- gramatyka;
- składnia;
- stylistyka;
- fleksja;
- słownictwo.
Pełna korekta tekstu pozwala na udostępnienie swoim klientom i czytelnikom starannie sprawdzonego, przejrzystego artykułu. W przypadku tworzenia treści pozycjonujących także warto zadbać o ich jakość. Pozytywnie wpłynie to na ich analizę przez algorytm.
W jaki sposób samodzielnie wykonać korektę tekstu?
Profesjonalna korekta jest wykonywana przez specjalistę, który ma wiedzę i doświadczenie. Nie należy tego bagatelizować i rezygnować z usług w przypadku istotnych publikacji. Jednak w przypadku prostych tekstów, korespondencji lub krótkich treści (np. na media społecznościowe) korekta tekstu nie zawsze jest konieczna.
O czym należy pamiętać podczas korekty?
Pewnym ułatwieniem może być korzystanie z programów wykonujących podstawową korektę. Wystarczy wkleić przygotowany tekst i poprawić zaznaczone błędy. Nie należy w pełni ufać takim rozwiązaniom, ale z pewnością pozwolą one wyeliminować część podstawowych pomyłek i przeoczeń. Dodatkowo zawsze należy pamiętać o ponownym przeczytaniu tekstum, najlepiej po pewnym czasie. W zależności od rodzaju tekstu wystarczy kilkanaście minut lub godzina przerwy albo nawet kilka tygodni.
Korekta tekstu – kto może zostać profesjonalnym korektorem?
Większość zawodowych korektorów tekstu jest absolwentami wydziałów humanistycznych, głównie filologii polskiej. Wiele uczelni oferuje specjalizację lub studia podyplomowe z zakresu redakcji i korekty. To ścieżka pozwalająca poznać branżę od podstaw. Pojawiły się także kursy oferujące wiedzę i porady w bardziej skondensowanej formie.
Na czym polegają kursy korekty?
Taki kurs pozwala zwykle przygotować się do pracy w tym zawodzie z domu, w dogodnych porach. Kursy tego rodzaju zawierają zwykle nagrania, ćwiczenia oraz poradniki w formie pisanej. Bardzo często możliwy jest także udział w konsultacjach z doświadczonym korektorem, podczas których może pokierować i rozwiać wszelkie wątpliwości.
Korekta tekstu to praca wymagająca cierpliwości i skrupulatności. Znajomość meandrów gramatycznych i zasad pisowni to oczywiście podbudowa merytoryczna. Jeśli masz pasję, zapał i chęć do nauki, z pewnością możesz znaleźć staż lub pracę na stanowisku korektora, np. w agencji content marketingowej.
W jaki sposób pracuje korektor?
Profesjonalni korektorzy często znajdują zatrudnienie w wydawnictwach lub agencjach marketingowych. Wielu z nich pracuje także w ramach własnej działalności i przyjmuje zlecenia od indywidualnych klientów.
Korekta tekstu to bardzo istotny etap tworzenia i udostępniania treści. Najlepiej sformułowany pod względem merytorycznym wpis nie spełni swojego zadania jeśli będzie nieczytelny, pełen błędów i literówek. Dbaj więc o jakość i przykładaj dużą wagę do redagowania tekstu, by był wolny od błędów.