Jak napisać relację?

jak napisać relację

Dziennikarstwo to niezwykle trudna i wymagająca branża, w której nie każdy może się odnaleźć. Niemniej jednak każdy może napisać odpowiednio zredagowaną relację z wydarzenia jakim jest chociażby ślub gwiazd. Wobec tego jak napisać relacje? Poradnik!

Jak napisać relację i czym ona jest?

Dziennikarstwo- jak już zostało wspomniane nie jest łatwą branżą. Nie da się ukryć, że obecne wymagania stawiane dziennikarzom urastają do niewyobrażalnej rangi. Przede wszystkim muszą oni bez zająknięcia się operować poprawną polszczyzną, a co więcej muszą oni również znać wszystkie zagadnienia związane z gramatyką, ortografią, a także z interpunkcją. Wydawać by się mogło, że każdy z nas uczy się tego w szkole. Niemniej jednak na poziomie dziennikarskim wymagana jest czysta perfekcja, a co za tym idzie, ich wiedza odnośnie wspomnianych wcześniej zagadnień musi być imponująca. Jednak to jeszcze nie wszystko! Obecnie mamy do czynienia z wieloma różnymi typami tekstów dziennikarskich, które w mniejszym lub większym stopniu może napisać dosłownie każdy z nas. Jednym z nich jest relacja z jakiegoś wydarzenia, ale zanim przejdziemy do tego jak napisać relację, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym ta relacja w ogóle jest. Otóż jak sama nazwa wskazuje relacja jest opisem konkretnego wydarzenia. Jednak opis ten musi być pozbawiony jakiejkolwiek subiektywnej oceny. W relacji z wydarzenia każdy musi zachować pełną obiektywność, a także nie mogą znaleźć się w niej wyrażenia, które wskazywałby choć odrobinę na personalne odczucia czy jakiekolwiek ślady opinii. Relacja jest tekstem niezwykle prostym i przystępnym w odbiorze. Warto jednak pamiętać, że jej napisanie wymaga ogromnej rzetelności oraz poświecenia. Trzeba bowiem przeanalizować każdy, możliwy fakt, a następnie przedstawić go w jak najdokładniejsze formie zachowując przy tym pełny obiektywizm.

Jak napisać relację? Złote zasady dla początkujących dziennikarzy

Jak napisać relacje? Każdemu z początkujących dziennikarzy z całą pewnością wydaje się to dziecinnie proste. Wystarczy bowiem opisać jakieś wydarzenie np. ślub znanej pary i po kłopocie. Niestety, nie jest to takie proste, a pisanie relacji z wydarzenia którym jest ślub słynnej pary wymaga o wiele więcej poświęceń. Przede wszystkim należy sobie uzmysłowić fakt, że relacje piszemy głównie z wydarzenia, którego jesteśmy świadkami. Wobec tego jak napisać relacje ze ślubu znanej pary, na którym z oczywistych podwodów nie mogliśmy być? Otóż pierwszym krokiem jest zrobienie dokładnego researchu. Trzeba bowiem zgromadzić materiały z wydarzenia, a następnie uporządkować je w kolejności chronologicznej, czyli takiej, jakie dokładnie po sobie następowały. Jest to niezwykle ważne, by relacja była rzetelnie przygotowana. Jak napisać relację w dalszej kolejności? Otóż należy zacząć od wyraźnego nagłówka, który ma być prosty i krótki i informować czytelników o tym, o czym będzie napisane w dalszej części tekstu. Nie można zapomnieć również o leadzie- w żargonie dziennikarskim jest to po prostu wstęp. Najlepiej jakby było to 2-3 zdania, które poinformują czytelników o najważniejszych czyli o tym kto, gdzie i kiedy brał ślub. Kiedy wstęp relacji jest już gotowy, warto przystąpić do dalszej części teksu. Przede wszystkim ślub jest wydarzeniem, który odbywa się konkretnego dnia, więc zawarcie daty w relacji jest obligatoryjne (zobacz również: LovelyWedding.pl). Co ciekawe, by relacja była jeszcze dokładniejsza, można pokusić się nawet o to, by zawszeć w niej konkretne godziny. Następnie przystępujemy do opisania krótkimi i prostymi zdaniami, co się po kolei działo. W przypadku tego jak napisać relację ze ślubu, schemat jest niezwykle prosty, a dodatkowym ułatwieniem jest to, że każdy z nas doskonale wie, jak przebiega ślub. Na koniec relacji nie trzeba dodawać podsumowania czy własnych opinii. Relacja jest dość krótkim tekstem dziennikarskim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poprzedni artykuł
teksty specjalistyczne

Teksty specjalistyczne – jak je napisać?

Następny artykuł
Motoryzacja w Internecie

Content marketing w branży motoryzacyjnej – na co zwrócić uwagę?

Zobacz też