Czym jest marketing szeptany w internecie? Definicja buzz marketingu. Jak działa i kiedy stosować zasady SEO?

Marketing szeptany jest wykorzystaniem znanych od pokoleń mechanizmów plotkowania i dyskutowania. Sprawdź, w jaki sposób można go wdrożyć jako element strategii marketingowej z wykorzystaniem contentu.
marketing szeptany

Marketing szeptany powstał w chwili, gdy specjaliści zorientowali się, że nie ma szybszego i skuteczniejszego sposobu rozprzestrzeniania informacji niż plotka. Choć w przypadku buzz marketingu cel jest z założenia pozytywny, metoda jest taka sama. Pierwsze przypadki wykorzystania mocy plotek w marketingu były amatorskie i działy się zupełnie naturalnie. Były to prywatne polecenia, dobre rady czy uwagi wynikające z doświadczenia. Każdy kiedyś kupił konkretny produkt, bo polecała go znajoma osoba albo zrezygnował z danej marki, bo usłyszał, że jest kiepska. Jak jednak wykorzystać szeptany marketing w pełni świadomie w social mediach? Jak sprawić, by konsument dowiedział się o usłudze, ale rekomendacja nie była nachalna? Sprawdź!

Czy marketing szeptany to plotka?

Marketing szeptany ma wiele wspólnego z tym, w jaki sposób roznoszą się plotki i pogłoski. Celem takich działań jest dążenie stworzenia sieci komentarzy, poleceń i zbudowania zaufania. Dzięki temu klienci zaczynają ignorować tradycyjne reklamy, bezpośrednio zachwalające dany produkt. Część osób uważa taką formę marketingu za bezosobową i woli nadal skorzystać z rady sąsiadki. Kluczem skutecznego marketingu szeptanego jest zaś namówienie owej sąsiadki, aby polecała konkretny produkt.

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany jest najbardziej spontaniczną formą promocji. Pozwala na dotarcie do pojedynczych odbiorców i poszerzenie lojalnego grona klientów.

Podstawowym kanałem, z którego korzysta się w tym odłamie marketingu, jest bezpośrednia rozmowa lub komentarz w internecie.

Nazwa „buzz marketing” powstała od brzęczenia pszczół (ang. buzz). Odwzorowuje to szum, który ma miejsce podczas dyskusji na temat danego produktu. Dzięki temu można na długo przed datą wprowadzenia danego produktu na rynek wywołać zamieszanie na jego temat i wzbudzić w przyszłych odbiorcach ekscytację.

Szum ten powinien polegać na szczątkowych, lecz bardzo pozytywnych informacjach, które w dyskusjach między klientami rosną niejednokrotnie do rangi sensacji.

Jakie działania marketingowe można prowadzić?

W obrębie marketingu szeptanego znajdują się liczne działania, prowadzone przez różne osoby. Podstawowy podział na dwie kategorie obejmuje:

  • dział marketingu emocjonalnego, który tworzy trendy;
  • dział marketingu informacyjnego, który opiera się na wprowadzaniu do sieci informacji na temat produktu, najlepiej na różne fora i strony, za pośrednictwem wielu kont.

Jednak marketing szeptany może przyjmować także inne formy. Obecnie bardzo popularnym rozwiązaniem jest tzw. product seeding prowadzony w mediach społecznościowych. Marka wysyła blogerom lub influencerom próbki swoich produktów w zamian za wzmiankę lub recenzję. Dzięki temu obserwatorzy dostają polecenie od osoby, której ufają na co dzień i nie traktują tego jako bezpośredniej reklamy.

Dyskusje w mediach społecznościowych

Wiele firm wykorzystuje też komentarze w mediach społecznościowych. Zatrudnione osoby biorą udział w różnego rodzaju dyskusjach i mimochodem wspominają o danym produkcie. Pozostali uczestnicy rozmowy nie wiedzą, że jest to forma reklamy i automatycznie przyjmują ją jako szczerą opinię. W tym przypadku kluczowa jest umiejętność subtelnego wplatania informacji o produkcie, tak aby przekaz całej wiadomości pozostawał naturalny. Osoba biorąca udział w dyskusji powinna również dodawać coś od siebie, tak aby wzbudzić zaufanie w pozostałych.

Tworzenie trendów

Prowadząc bardziej zaawansowane działania w obrębie marketingu szeptanego, można spróbować wywołać trend. Wymaga to jednak silnego autorytetu lub skorzystania z marki osoby mającej wpływ na społeczeństwo. W ten sposób działają np. firmy odzieżowe, udostępniając swoje stroje gwiazdom.

Wyznawcy marki, gotowi w każdej chwili o niej mówić

Bardzo silną formą marketingu szeptanego, choć również wzbudzającą wiele kontrowersji są tzw. wyznawcy marki. To osoby, które są całkowicie zachwycone danym produktem i wszędzie o tym piszą. Wdają się w burzliwe dyskusje i nieustannie zachwalają produkt. Taka ekspozycja zalet produktu przez niektórych zostanie odebrana pozytywnie, a przez innych bardzo negatywnie. W tym przypadku nie ma mowy o kompromisie lub chłodnych emocjach.

Inicjatywy społeczne a marketing szeptany

Ciekawą formą, którą czasem przybiera marketing szeptany, jest wspieranie działań prospołecznych. Wtedy o firmie mówi się podczas promowania wartościowej inicjatywy, co budzi pozytywne skojarzenia i zwiększa zaufanie do marki.

Reklama rozprzestrzeniająca się jak wirus

Marketing wirusowy również jest elementem marketingu szeptanego. Polega na tworzeniu wirusów, czyli treści, która jest krótka, zabawna i tak interesująca, że użytkownicy sami ją rozprzestrzeniają. Może przyjmować ona postać grafik, memów, gifów lub krótkich filmików czy tekstów. Forma jest dowolna, kluczowa kwestia to zaś wpływ na społeczność. Działanie tego rodzaju mocno zwiększa zainteresowanie marką i produktem. Jeśli jest umiejętnie przeprowadzone, może budzić bardzo pozytywne emocje.

Wpływ buzz marketingu na wizerunek marki

Kluczowym celem korzystania z marketingu szeptanego jest rozprzestrzenienie informacji o marce lub produkcie w stosunkowo krótkim czasie. Dzięki temu można wpłynąć na wizerunek marki, jej rozpoznawalność i grono zainteresowanych lub potencjalnie zainteresowanych klientów.

Jak sprawdzić efektywność kampanii marketingu szeptanego?

Etap analizy skuteczności kampanii marketingu szeptanego może być przeprowadzany tak samo jak w przypadku tradycyjnych narzędzi. Nie ma jednej, uniwersalnej metody sprawdzania skuteczności promocji.

W zależności od celu, na jaki nastawiona jest kampania, można korzystać z różnych wskaźników. Pozytywnym skutkiem może być wzrost sprzedaży, duża ilość komentarzy i szerokie grono odbiorców grafiki lub coraz więcej wyszukiwanych haseł związanych z marką w internecie.

Jakie działania prowadzą agencje? – skuteczne kampanie

Kluczowym etapem podczas przygotowywania kampanii marketingowej, jest zbadanie grupy docelowej i stworzenie kreatywnej odpowiedzi na ich potrzeby. Oryginalność jest kluczowa zwłaszcza podczas działań w mediach społecznościowych. Warto także pamiętać, że plotkę wywołuje tajemnica i związane z nią emocje. Podobnie jest w przypadku marketingu szeptanego. Warto tworzyć kontrowersyjne, zabawne lub wzruszające treści, ponieważ takie najszybciej stają popularne.

Marketing szeptany jest kontrowersyjną techniką, lecz w przypadku niektórych branż i produktów bardzo skuteczną. Należy przeprowadzać tego rodzaju kampanie z dużą dozą wyczucia i subtelności, aby mogły zostać odebrane bardzo pozytywnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poprzedni artykuł
test szybkiego pisania

Test szybkiego pisania na klawiaturze – pierwszy etap na drodze do pisania bezwzrokowego. Jak wygodnie i efektywnie pisać na klawiaturze?

Następny artykuł
paginacja

Paginacja stron internetowych – jak wdrożyć stronicowanie? Jaki wpływ na pozycjonowanie stron ma paginacja?

Zobacz też