Newsletter to jeden z obowiązkowych elementów e-mail marketingu. Pozwala na komunikację z odbiorcami, budowanie pozytywnego wizerunku marki, a w efekcie zdobywanie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży. Warunek jest jeden – newsletter musi zawierać treści, które są dla odbiorców naprawdę wartościowe. Jak go przygotować, żeby przyniósł oczekiwane korzyści? Odpowiadamy w naszym artykule.
Newsletter to po prostu komunikat, wysyłany regularnie do określonej grupy odbiorców (subskrybentów), drogą mailową. Jego celem jest podtrzymywanie relacji z klientami, informowanie ich o ważnych wydarzeniach, zachęcanie do skorzystania z promocji, zdobywanie nowych klientów. Jak powinien być tworzony?
- Treść i forma newslettera powinna być dostosowana do branży, w jakiej działasz.
- Wysyłane maile powinny być wartościowe i przydatne dla użytkowników, zawierać aktualne informacje.
- Profesjonalny newsletter to nie spam marketingowy, wysyłany masowo, bez dostosowania komunikatu do grupy docelowej.
Na to, na ile taka forma jest skuteczna, wpływa kilka elementów:
- treść i strona wizualna maili powinny zachęcić do otworzenia wiadomości;
- rzetelność i atrakcyjność informacji.
To, czy newsletter działa, można sprawdzić, analizując kliknięcia i poziom konwersji. Wart śledzić te parametry i na tej podstawie ulepszać komunikaty mailingowe.
Newsletter jako skuteczne narzędzie wspierające marketing
Newsletter jest elementem e-mail marketingu, który służy komunikacji z klientami i budowaniu z nimi relacji. Jednak żeby był skuteczny, trzeba odpowiednio go przygotować. Przede wszystkim warto zastanowić się, jaki jest cel twojego mailingu. Następnie trzeba określić konkretny styl komunikacji, który pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów. Zanim nastąpi wysyłka newslettera, a nawet przystąpisz do jego tworzenia, warto przeanalizować poniższe kwestie.
Cel i grupa docelowa
Nadrzędnym celem jest pozyskanie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży. Przed wysłaniem pierwszej wiadomości, trzeba określić, kto jest jej odbiorcą. Twoja baza to osoby, który wpisały dane osobowe, wysłały formularz i zapisały się do subskrypcji. Miały więc już kontakt z twoją marką i są potencjalnie zainteresowane twoją ofertą. Warto to wykorzystać i przekuć obserwatorów w zaangażowanych klientów.
Sposób komunikacji
Sposób komunikacji nadawcy newslettera powinien być spójny i konsekwentny. Warto już na samym początku określić, w jaki sposób mówisz o swojej marce, jakiego używasz języka i jak zwracasz się do klientów. To, w jaki sposób się komunikujesz, powinno wynikać z tego, kim są twoi odbiorcy.
Rodzaj treści i grafik
Planując newsletter, trzeba zadbać o jego treść i wygląd. Część wizualna powinna być zgodna z identyfikacją marki. Niedopuszczalne są przypadkowe, amatorskie grafiki. Niezwykle istotne jest także to, że treść musi być odpowiednio sformatowana. Trzeba dopilnować, by wszystko dobrze się wyświetlało na różnych ekranach, w tym na urządzeniach mobilnych. Jeśli chcesz zachęcić odbiorcę do zapoznania się z treścią wiadomości, musi być ona wartościowa i ciekawa. Warto przemyśleć, co chcesz komunikować za pomocą newslettera przynajmniej na kilka tygodni naprzód.
Sposób wysyłki mailingu
Kwestia wyboru systemu do wysyłki mailingu to bardzo istotna sprawa. Wysyłka profesjonalnego newslettera odbywa się przez pocztę elektroniczną za pomocą odpowiedniego systemu. Na początku warto wybrać najprostsze i przystępne cenowo rozwiązanie, a wraz z rozwojem można pokusić się o bardziej rozbudowane opcje.
Zastanawiasz się, co powinien mieć dobry newsletter? Wśród najważniejszych elementów warto wymienić:
- Kreatywny, angażujący tytuł – twój odbiorca prawdopodobnie dostaje wiele newsletterów, warto więc zadbać o to, żeby nie umknęła mu twoja wiadomość. Tytuł powinien się wyróżniać i zachęcać do otworzenia maila.
- Dopasowane treści – pamiętaj, że komunikujesz się ze swoim potencjalnym klientem, dlatego warto dopasować do niego rodzaj komunikatu. Treści dobrze jest wyrażać wprost, precyzyjnie i niezbyt rozwlekle.
- Odpowiednia długość – skondensowanie treści do krótkiego komunikatu jest prawdziwą sztuką. Firmowy newsletter to nie list, dlatego im krócej, tym lepiej. Odbiorcy są bombardowani przez cały dzień różnymi wiadomościami i nadają priorytet treściom, więc trudno będzie im się skupić na przydługim mailu reklamowym.
- Umieść wyraźne call to action – w każdym newsletterze powinno pojawić się wezwanie do działania przez odbiorcę. Umieść je w takim miejscu, gdzie rzuca się w oczy łatwo w nie kliknąć.
- Czytelny układ – newsletter nie może zawierać zbyt wiele elementów, które rozpraszają uwagę od najważniejszych informacji. Najlepiej sprawdza się prostota i przejrzystość. Grafiki nie powinny przytłaczać.
- Systematyczność – nawet najlepiej przygotowany mailing nie okaże się skuteczny, jeśli nie będzie wysyłany regularnie. Najlepiej planować treści na miesiąc do przodu, w zależności od tego, co aktualnie dzieje się w firmie i co warto komunikować odbiorcom.
Dobrze przygotowany newsletter to potężne narzędzie, które jest bardzo skuteczne w zdobywaniu nowych klientów. Warto pamiętać, że nie każdy odbiorca newslettera to klient. Dopiero może się nim stać, za pomocą przekonywujących i angażujących treści.