Podcast to bardzo popularna forma przekazu, która rozwija się niezwykle dynamicznie. Jedną z przyczyn jest to, że audycji można słuchać w dowolnym miejscu i o dowolnym czasie. Wielu odbiorców decyduje się na słuchanie podcastu w trakcie prowadzenia samochodu, porządków czy podróży pociągiem. Podcasting wykorzystywany jest także jako jedno z narzędzi nowoczesnego marketingu. Nie wpływa bezpośrednio na wzrost sprzedaży, ale odpowiednio prowadzony kanał pomaga zbudować zaangażowaną społeczność i oferować jej wartościowe treści. Forma audycji podcastowych jest też doskonałym narzędziem, jeśli skupiasz się na budowaniu marki osobistej eksperta w danej dziedzinie. Co warto wiedzieć na temat tworzenia takich treści?
Czym jest podcast?
Podcast to forma internetowej audycji, do której słuchacz ma dostęp bezpłatnie lub odpłatnie. W ramach odcinka można posłuchać opowieści lub rozmowy jednej lub kilku osób na konkretny temat. Pierwsze podcasty pojawiły się w roku 2000, kiedy powstał pierwszy szkic dotyczący użycia technologii RSS do publikowania treści audio. Obecnie zdarza się, że podcast uzupełniony jest dodatkowo o formę wideo. Czasami określa się taką formę jako wideocast, chociaż nazwa ta niespecjalnie się przyjęła. Różni go od tradycyjnego podcastu możliwość zobaczenia osób, które prowadzają audycję. Podcasty można znaleźć w różnych miejscach, głównie na stronach internetowych, a także w dedykowanych aplikacjach. Obszerne biblioteki plików dostępne są na przykład na Spotify, Apple Podcast, Google Podcasts, Soundcloud, YouTube, a także wielu innych platformach. Materiały można umieszczać też na własnych stronach internetowych.
Czy warto słuchać podcastów?
Dla wielu osób takie audycje to źródło wiedzy i inspiracji. Podcastów regularnie słucha ponad połowa Amerykanów. W Polsce liczba słuchaczy także dynamicznie wzrasta. Aktualnie audycji internetowych co najmniej raz w miesiącu słucha prawie 30% polskich internautów. Co należy do największych zalet podcastów?
- duże zróżnicowanie treści – niektóre podcasty są źródłem rozrywki, a inne rzetelnej wiedzy. Nagrania obejmują różnorodne tematy, takie jak biznes, nauka, rozrywka, lifestyle, moda, psychologia, dzięki czemu każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie;
- wysoka jakość podcastów – popularne podcasty oferują zazwyczaj treści wysokiej jakości, nawet jeśli dotycząc tematów rozrywkowych;
- komfort słuchania – podcastu można wysłuchać o dowolnej porze i w dowolnym miejscu, np. w domu, pracy, samochodzie, podczas uprawiania sportu, spaceru, podróżując środkami komunikacji miejskiej;
- możliwość słuchania podcastu podczas wykonywania innych czynności, na przykład gotowania, prasowania, sprzątania, trenowania;
- walor edukacyjny i rozrywkowy.
Popularne podcasty – co jest charakteryzuje?
Najpopularniejsze podcasty charakteryzuje idealne dopasowanie treści do grupy docelowej. To właśnie w ten sposób należy planować działalność podcastową. Najpierw trzeba określić, do kogo kierujesz komunikat i w jaki sposób najlepiej to zrobić. Następnie warto odpowiedzieć sobie na pytanie, co chcesz przekazać i czy to zainteresuje grupę odbiorców. Wielu twórców podcastów dzieli się z odbiorcami nie tylko swoim doświadczeniem, lecz także rzetelną, ekspercką wiedzą. Podcast jest bardziej luźną i dynamiczną formą niż na przykład wykład lub referat. Dzięki temu będzie bardziej przystępny dla odbiorców. Idealne odcinki nie są zbyt długie i nużące, a istotne lub trudne treści przedstawione są w sposób możliwie lekki i swobodny. Najciekawsze odcinki nie skupiają się na teorii, ale raczej na praktycznej stronie omawianego tematu.
Jak wykorzystać podcast do celów marketingowych?
Działania reklamowe z użyciem podcastów nie są jeszcze w Polsce zbyt powszechne, dlatego łatwo się wyróżnić na tym polu. W jaki sposób mogą być elementem służącym realizacji strategii marketingowej? Oto kilka najważniejszych przykładów.
- stworzenie przez markę własnego podcastu, do którego zapraszani są eksperci omawiający ważne i aktualne tematy. Marka obejmuje podcast swoim patronatem. Dzięki temu buduje docelowy wizerunek i zwiększa swoją rozpoznawalność.
- reklamowanie produktów przez znanych twórców tworzących podcasty. Prowadzący może w trakcie trwania odcinka nawiązać lub wspomnieć o konkretnej marce lub produkcie;
- zaproszenie eksperta danej marki do merytorycznej rozmowy u popularnego twórcy podcastów;
- przygotowanie audycji z najczęściej pojawiającymi się pytaniami od odbiorców.
Podcast to z całą pewnością format, który daje wiele możliwości. Jego potencjał marketingowy nie jest jeszcze do końca odkryty, dlatego warto z niego skorzystać.