Infografika – czym dokładnie jest i jakie przynosi korzyści? Sprawdź najlepsze porady i inspiracje i zacznij używać infografik!

Infografika to graficzna forma informacji. Pozwala na uporządkowanie, a także uatrakcyjnienie treści, danych i statystyk. Chcesz wiedzieć, czy warto stosować infografiki i jak to robić? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej.
infografika

Infografika to sposób wizualnego przedstawiania treści. Jako metoda komunikacji powszechnie stosowana jest w marketingu, ale nie tylko, także w takich obszarach jak prawo, kultura, medycyna, fotografia, historia, biznes, media i wiele innych. Sprawdza się wszędzie tam, gdzie trzeba przedstawić dużo informacji lub danych w sposób czytelny. Wizualizacja danych pozwala na ich uporządkowanie i przejrzystość. Jeśli zatem zastanawiasz się, czym jest infografika lub chcesz stworzyć pierwszą infografikę, zapoznaj się z naszym poradnikiem.

Infografika – co to dokładnie jest?

Infografika to inaczej przedstawienie treści w formie wizualnej, w sposób prosty, czytelny i zrozumiały. Z tego względu zastosowanie infografik jest niezwykle szerokie. Używa się ich wszędzie tam, gdzie występują skomplikowane i obszerne treści. Infografiki wykorzystuje się nie tylko do uproszczenia przekazu, ale także uatrakcyjnienia go. Prosta grafika przykuwa wzrok i wyróżnia daną treść. Podczas tworzenia infografik należy pamiętać o oszczędnym używaniu słów, a także elementów dekoracyjnych.

Celem infografiki jest projektowanie maksymalnie prostego przekazu

Narzędzia do tworzenia infografik to nie tylko obrazy i słowa, ale także wszelkiego rodzaju wykresy, diagramy, tabele, a także wypunktowania. Do przekazania bardzo obszernych danych pomocne są infografiki interaktywne.

Rodzaje infografik

Infografiki przygotowuje się w celu przekazania różnych komunikatów. Mogą mieć za zadanie edukowanie, informowanie, oddziaływanie, a także zaskakiwanie. Możliwości ich tworzenia są niemalże nieograniczone. W celu zachowania czytelności, istotne jest jednak stosowanie kilku zasad. Tylko wówczas za pomocą infografiki osiągniemy swój cel. Z całą pewnością infografiki doskonale nadają się prezentowania danych liczbowych, statystycznych, ankietowych, a także różnego rodzaju porównań i wyników analiz. Przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje infografik.

Porównawcze

Pozwalają na czytelne zestawienie ze sobą dwóch lub większej ilości elementów. Pomagają wskazać podobieństwa i różnice.

Liczbowe

Za ich pomocą można przedstawić w sposób wizualny nawet wiele danych statystycznych i liczbowych. Dzięki temu cały komunikat jest bardziej zrozumiały, a ważne informacje odpowiednio wyeksponowane.

Fotograficzne

Ich komunikat opiera się głównie na obrazach, przede wszystkim zdjęciach. Świetnie sprawdzają się do zaprezentowania zalet produktów i ich parametrów technicznych.

Linie czasowe

Pozwalają na zaprezentowanie treści chronologicznie i uwypuklenie ważnych faktów. Idealnie nadają się do informowania o wydarzeniach historycznych lub zaprezentowania linii rozwoju. Oś czasu wykorzystuje także wiele firm, żeby w jasny sposób pokazać występowanie po sobie konkretnych elementów.

Przynęty

Infografiki tego typu mają za zadanie zaprezentować problem, a także możliwy sposób jego rozwiązania. Mają zwracać uwagę, ale nie tylko szokować, a raczej w rzetelny sposób informować. Przynęty raczej nie dają gotowych rozwiązań, tylko zachęcają do poszukiwania własnych.

Schemat blokowy

Infografika, jaką jest schemat blokowy, wizualizuje konkretny problem i adresuje go. Prezentuje konkretne rozwiązanie, a także drogę do jego osiągnięcia. Tego typu grafika sprawdza się na przykład podczas tworzenia instrukcji radzenia sobie z awarią sprzętu, ale nie tylko.

Artykuł wizualizowany

Jest to sposób na zaprezentowanie dużej ilości tekstu. Artykuł urozmaicony infografikami lepiej się czyta, jest atrakcyjniejszy dla odbiorców, a ważne informacje podkreślone. Dzięki ich zastosowaniu istnieje większe prawdopodobieństwo, że czytelnik pozna nie tylko nagłówek, ale i całą treść artykułu.

Dlaczego warto tworzyć infografiki?

Stosowanie infografik w komunikacji daje wiele korzyści: nadawcy zostają zrozumiani, a odbiorcy otrzymują prosty i zrozumiały komunikat, ze skondensowaną, najważniejszą wiedzą. Pomimo że infografiki stosowane są już od długiego czasu, wydają się wręcz stworzone do obecności w internecie i social mediach. Zatem co dokładnie może być celem infografiki?

  • wyjaśnienie skomplikowanych i złożonych procesów;
  • prezentacja i interpretacja danych statystycznych, liczbowych, ankietowych i wyników badań;
  • uwypuklenie ważnych informacji;
  • krótkie podsumowanie dłuższego artykułu lub raportu;
  • uświadomienie powodów istnienia danego problemu;
  • wskazanie możliwych rozwiązań konkretnej sprawy, również metodą instrukcji krok po kroku;
  • porównanie lub zestawienie ze sobą różnych informacji.

Jak stworzyć dobrą infografikę?

Do stworzenia infografiki może posłużyć szablon lub można przygotować ją od podstaw samodzielnie. Dla wielu osób bardzo pomocny jest kreator infografik. Istotną częścią składową jest tekst i typografia. Skoro tekst ma być oszczędny, najlepiej postawić na najważniejsze słowa kluczowe. To elementy graficzne przejmują główny ciężar informacyjny. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

  • krój czcionki – najbardziej czytelne są bezszeryfowe; 
  • wybór fontu – wpływa nie tylko na czytelność, ale też wzbogaca całą infografikę; 
  • odpowiednio dobrana paleta barw; 
  • hierarchia poszczególnych elementów infografiki, czyli zaplanowanie ich w zależności od stopnia ważności informacji.

Infografika to doskonałe narzędzie, które przydaje się w niemalże każdej branży. Ma tak wiele zastosowań, że nie sposób wymienić ich wszystkich. Przydatność infografik wzmocniła się zwłaszcza w mediach społecznościowych, gdzie stanowią główny sposób prezentowania treści. Z całą odpowiedzialnością rekomendujemy ich stosowanie, jeśli tylko jest to możliwe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
ebook

E-book – na czym polega jego popularność, jakie formaty obsługuje elektroniczny czytnik i skąd pobrać e-booki?

Następny artykuł
newsletter

Newsletter – co to jest i czy warto z niego korzystać? Sprawdź, jak stworzyć skuteczny newsletter!

Zobacz też