Webinar – co to dokładnie jest? Poznaj definicję i sprawdź jak przeprowadzić webinarium online

Webinar to pojęcie, które słyszy się coraz częściej. Najogólniej mówiąc, jest to rodzaj szkolenia przeprowadzonego w sposób online. Jeśli zastanawiasz się, na czym dokładnie polega, zapraszamy do lektury.
webinar

Webinar kojarzy się zazwyczaj ze szkoleniem, podczas gdy jego możliwości są dużo większe. Tego rodzaju spotkanie online sprawdza się zwłaszcza wówczas, gdy planujesz dotrzeć do dużej liczby odbiorców. Dzięki zdalnej formule odległość od miejsca wydarzenia nie stanowi problemu. To jeden z powodów, dla których webinar jako forma przekazywania wiedzy zyskuje na popularności.

Co to jest webinar?

Jeśli chodzi o definicję, słowo webinar jest połączeniem angielskiego web, czyli „sieć” i seminar, oznaczającego seminarium. W praktyce oznacza to rodzaj spotkania, prowadzonego i realizowanego za pomocą technologii webcast w internecie. Założeniem webinarium jest umożliwienie obustronnej komunikacji pomiędzy osobą prowadzącą seminarium a jego uczestnikami. Wykorzystuje się do tego wirtualne narzędzia i systemy. Założeniem jest to, że spotkanie powinno w jak największym stopniu przypominać tradycyjne szkolenie lub prezentację. Webinaria służą głównie jako narzędzia do szkoleń, a także marketingu. Ogromnym powodzeniem cieszą się wszelkie webinary edukacyjne, zwłaszcza jeśli ich transmisja jest bezpłatna. W takim szkoleniu można wziąć udział z każdego miejsca na świecie. Warunkiem jest jedynie dostęp do internetu i odpowiednie narzędzie, takie jak komputer lub telefon.

Jak przeprowadzić webinarium online?

Jeśli chcesz przeprowadzić webinar, nie potrzebujesz instalować specjalistycznego oprogramowania i kupować drogiego sprzętu. Wystarczy komputer podłączony do internetu, karta dźwiękowa, głośniki i mikrofon. Obecnie niemalże każdy komputer daje możliwość techniczną przeprowadzenia webinaru. Do prowadzenia szkolenia online nie trzeba mieć wiedzy na temat nowoczesnych technologii. Przed przeprowadzeniem webinaru zadbaj także przygotowanie merytoryczne. Jeśli chcesz, żeby spotkanie cieszyło się powodzeniem, należy odpowiednio je rozreklamować. Istotne jest także zadbanie o program szkoleniowy. Webinar (np. jako kurs internetowy) możesz przeprowadzić sam lub poprosić o to eksperta.

Czym webinar różni się od wideokonferencji?

Wiele osób zastanawia się, co różni webinar od wideokonferencji. Wideokonferencja to rodzaj spotkania, w których uczestnicy biorą udział, siedząc z włączoną kamerą i mikrofonem. Wszyscy widzą się i słyszą, a pomiędzy uczestnikami zachodzi częsta interakcja. Zazwyczaj wszyscy uczestnicy wideokonferencji są równorzędnymi partnerami. Z kolei webinar bardziej przypomina transmisję online szkolenia, z tą różnicą, że uczestnicy także mają możliwość zadawania pytań, najczęściej na czacie. Webinarium prowadzone jest przez jednego lub kilku prowadzących i zazwyczaj przyjmuje formułę prezentacji.

Narzędzi do prowadzenia webinarów

Jeśli planujesz przeprowadzić webinar, trzeba się do tego odpowiednio przygotować. Jedną z najważniejszych rzeczy jest wybór odpowiedniej platformy. To, którą wybierzesz, powinno zależeć od twoich potrzeb. Z całą pewnością warto zwrócić uwagę na cenę, maksymalną liczbę uczestników, możliwość zapisania transmisji, a także przeprowadzenia streamingu na kanałach mediów społecznościowych, takich jak YouTube i Facebook. Oto najpopularniejsze programy, za pośrednictwem których możesz przeprowadzić webinar. Niektóre są bezpłatne, inne wymagają uiszczenia opłaty. Sprawdź następujące platformy:

  • GetResponse;
  • WebinarNinja;
  • WebinarsOnAir;
  • GoToWebinar;
  • EverWebinar;
  • Google Hangouts;
  • Zoom;
  • WebinarJam;
  • Livestorm;
  • ClickMeeting;
  • EasyWebinar.

Jakie są cele przeprowadzania webinarów?

Webinar to narzędzie, które może być wykorzystywane zarówno do celów edukacyjnych, jak i do promocji produktów i usług. Popularne jest wśród szkoleniowców, ale także specjalistów od biznesu online. Zatem do jakich celów można wykorzystać webinarium?

  1. Edukacja – to jedna z najpopularniejszych funkcji webinarów, a zarazem zgodna z pierwotnym zamysłem. Webinar online to doskonały sposób na poszerzanie wiedzy, a także prowadzenie działalności szkoleniowej.
  2. Sprzedaż – webinar sprzedażowy pozwala zaprezentować produkt lub usługę odbiorcom, a także nawiązać z nimi kontakt.
  3. Promocja – seminarium online to sposób na zwiększenie liczby odbiorców i obserwujących kanały mediów społecznościowych.
  4. Hobby – pomimo tego, że webinar to świetne narzędzie do generowania zysków. Można również organizować bezpłatne spotkania, na których podzielisz się z odbiorcami swoją pasją i wiedzą.

Dlaczego webinar jest tak popularny?

Opisywane narzędzie może służyć do przeprowadzania szkoleń, seminariów internetowych, lekcji, wykładów i treningów. Udział w webinarze gwarantuje zwykle dużą dawkę nowej wiedzy podanej w przystępny sposób. Oto najważniejsze cechy, które sprawiają, że webinary są tak popularne.

  • możliwość ładowania i oglądania prezentacji i wideo;
  • interakcja z uczestnikami za pomocą komentarzy, czatu tekstowego lub udzielania głosu;
  • wielostronne spotkanie;
  • wirtualna tablica;
  • możliwość nagrania transmisji i wielokrotnego odtwarzania;
  • funkcje głosowania i ankiet;
  • łatwy dostęp z każdego miejsca;
  • brak konieczności posiadania specjalistycznego sprzętu.

Webinar to nie tylko jedno z pojęć, które warto znać, ale przede wszystkim metoda do zdobywania wiedzy i poszerzania grona odbiorców. Niezależnie od tego, czy planujesz zorganizować webinar czy wziąć w nim udział, warto zwracać uwagę na jego merytoryczną wartość.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poprzedni artykuł
recenzja

Recenzja – na czym polega i jak ją napisać? Sprawdź nasze sprawdzone porady i pisz jak zawodowiec!

Następny artykuł
case study

Case study – sprawdź definicję i zobacz wskazówki, jak napisać profesjonalne studium przypadku

Zobacz też