Oferta handlowa to dokument, który jest bardzo istotny w każdej firmie. Poszukiwanie nowych klientów często stanowi duże wyzwanie. Mowa zwłaszcza o nowych przedsiębiorstwach, które dopiero zaczynają zawodową drogę w danej branży. Warto wiedzieć, że istotne jest nie tylko to, co można zaoferować, ale też w jaki sposób to przekazać. Trzeba zadbać o to, żeby oferta handlowa wyróżniała się warstwą merytoryczną, a zarazem była też dopracowana pod względem językowym i wizualnym. Konkurowanie wyłącznie ceną to nie jest droga, która zaprowadzi na szczyt. W dobie przesycenia rynku i dużej konkurencji elementy oferty powinny być maksymalnie dopracowane i przede wszystkim stanowić odpowiedź na potrzeby klienta. Zastanawiasz się, jak tworzyć oferty sprzedażowe, które prowadzą do zawarcia umowy? Zapraszamy do lektury tekstu, w którym znajdziesz garść praktycznych informacji.
Oferta handlowa – co to tak właściwie jest?
To dokument, który zawiera informacje dotyczące aktualnie realizowanych przez firmę usług lub oferowanych produktów. Odbiorcą oferty jest potencjalny klient. Oferta handlowa zawiera informacje, ale też zachęca do kontaktu lub bezpośrednio do zakupu. Takie oferty stanowią jeden z elementów strategii marketingowej firmy. Wysyła się się je w odpowiedzi na zapytania ofertowe lub wychodząc z inicjatywą nawiązania kontaktu. Warto stworzyć wzorcową ofertę, a następnie modyfikować ją pod kątem potrzeb konkretnych klientów i dostosowywać do treści zapytań ofertowych.
Od czego zacząć tworzenie oferty handlowej?
Planujesz wysłać kilka ofert handlowych? Jak się do tego zabrać? Dobrze przygotowana treść oferty prowadzi do konwersji. Składają się na to trzy elementy: komunikat przyciąga uwagę, angażuje odbiorcę i przekonuje go, że potrzebuje dokładnie tego, co akurat posiadasz w swojej ofercie. Niezależnie od tego, gdzie zamierzasz opublikować ofertę (czy będzie stanowiła wydrukowany dokument czy informację na stronie internetowej) wzór oferty handlowej może się nieco różnić. Jednak najważniejsze zasady pozostają niezmienne.
- Tym, co przedsiębiorca powinien zrobić, jest skupienie się na zrozumieniu potrzeb swojego odbiorcy.
- Klienta nie interesuje sam produkt lub usługa w twojej ofercie, ale to, jaki jego problem pomoże mu rozwiązać. Zatem samo wypisanie najważniejszych cech proponowanych dóbr nie wystarczy, żeby się wyróżnić.
- Oferent musi przekonać klienta, że rozumie jego potrzeby, zmagania i oczekiwania.
Dokładne określenie swojej grupy docelowej i dogłębne poznanie jej motywacji to klucz do sukcesu. Dzięki temu proces sprzedaży będzie tylko formalnością.
Elementy oferty handlowej
Jakie elementy powinna zawierać prawidłowo stworzona oferta handlowa? Z pewnością niezbędne są:
- opis produktów lub usług;
- dane kontaktowe;
- data ważności oferty;
- wycena;
- referencje.
W przypadku obszerniejszego dokumentu warto dołączyć spis treści, który pomoże w nawigacji. Które elementy oferty handlowej powinny koniecznie się w niej znaleźć? Poniżej znajdziesz kompletną listę wraz z omówieniem.
Dane firmy
W zależności od tego, jak obszerna jest oferta i w jaki sposób została skonstruowana, dane przedsiębiorstwa mogą znaleźć na pierwszej lub na ostatniej stronie. Innym rozwiązaniem jest zlokalizowanie ich w stopce na dole każdej strony. Co powinno się znaleźć w o treści? W zależności od potrzeb mogą to być tylko dane do kontaktu lub krótki opis działalności firmy, jej dokonań, misji i wizji.
Opis produktów lub usług
W treści oferty powinny znaleźć się informacje odnośnie proponowanych towarów lub usług. Bardzo pomocne jest, jeśli oferta uwzględnia też ceny i czas dostawy lub wykonania, wdrożenia. Gdy firma składa ofertę na kompleksowy zakres czynności, warto umieścić konkretny harmonogram wykonania jej poszczególnych elementów oraz wycenę końcową. O ile tylko jest to możliwe, w dokumencie ofertowym dobrze jest zawrzeć zdjęcia lub wizualizacje.
Opis korzyści
Dobrze przygotowana oferta handlowa powinna zawierać opis korzyści, które wynikają z podjęcia współpracy. Odbiór przez klientów jest zdecydowanie bardziej pozytywny, jeśli dokument nie zawiera tylko suchych informacji. Użycie języka korzyści pomoże twojej firmie podkreślić zalety konkretnej propozycji sprzedaży i zachęci do skorzystania z oferty.
Referencje
Profesjonalna oferta handlowa powinna zawierać najważniejsze informacje, cennik i korzyści, ale nie tylko. Ważną częścią są także referencje. Z pewnością chcesz wykreować wizerunek swojej firmy jako solidnego, merytorycznego partnera. Pozytywne opinie poświadczające poprzednie udane współprace z pewnością będą w tym pomocne.
Dobra oferta handlowa – wzór
Wiele osób zastanawia się, czy wzór takiego dokumentu jest niezbędny. Każda oferta handlowa się od siebie różni, ze względu na to, że powinna być tworzona indywidualnie, w odpowiedzi na potrzeby twoich klientów. Są jednak pewne prawidła, które należy znać. O czym warto pamiętać, żeby oferta złożona zamieniła się w umowę sprzedażową? Jak napisać ofertę kierowaną do klientów?
- Nagłówek – oferta handlowa powinna być napisana zwięzłym i konkretnym językiem. W nagłówku warto zakomunikować największą korzyść, jaką przyniesie współpraca. Wstęp powinien przykuć uwagę i zachęcić do dalszego czytania. W dalszej części oferty warto wykorzystać dobrze skonstruowane nagłówki, aby rozdzielić sekcje i utrzymać przejrzystość twojej oferty handlowej.
- Przedstawienie problemu i potrzeb klienta – zanim przekonasz klienta do zakupu, musisz udowodnić, że znasz jego problemy i wyzwania, z jakimi się mierzy. Dogłębne zrozumienie potrzeb twoich odbiorców sprawi, że oferta zostanie przygotowana poprawnie, a klient otrzyma opis rozwiązania, którego poszukuje.
- Rozwiązanie – przedstawienie oferty musi równać się przedstawieniu rozwiązania jakiegoś problemu twojego klienta. To może być zakup twoich towarów lub skorzystanie z usług.
Jak dostarczać ofertę handlową?
To, w jaki sposób zostanie dostarczona oferta handlowa, powinno być uzależnione od sugestii i wymagań klienta. Zwykle przygotowuje się dwie wersje oferty:
- tradycyjną, czyli papierową;
- elektroniczną.
W większości przypadków wystarczy wysłanie oferty mailem.
Przygotowując ofertę handlową, należy mieć na uwadze indywidualne potrzeby klienta. Dlatego pierwszym krokiem powinno być ich poznanie. Oferta stworzona w ten sposób sprawi, że klient będzie miał poczucie, że jest dobrze zrozumiany i wyjątkowy.