Paginacja stron przekłada się zwiększenie wydajności witryn. Polega na dzieleniu treści na niewielkie części posiadające swój URL oraz tag i meta description. Dzięki temu użytkownicy mogą z łatwością się po niej poruszać. Od prawidłowo wdrożonej paginacji zależy, czy użytkownik trafi na stronę i jak długo na niej pozostanie. Dowiedz się o niej więcej!
Czym jest paginacja stron?
Paginacja bywa nazywana także stronicowaniem. To proces wykorzystywany zazwyczaj na bardzo rozbudowanych blogach oraz w sklepach internetowych. Kluczowym celem jego stosowania jest podzielenie umieszczonej na stronie treści, a także list produktów oraz wpisów. Dzięki umiejętnie zastosowanej paginacji strona staje się czytelna i intuicyjna. Uporządkowana treść zwiększa wydajność oraz ułatwia nawigowanie po witrynie.
Jak przebiega paginacja stron internetowych?
Podstawowa paginacja stron polega na przydzieleniu każdej podstronie osobnego adresu internetowego. Dzięki temu wyszukiwarki będą mogły odpowiednio pozycjonować zawartość strony. Strony internetowe mające efektywną paginację są lepiej oceniane zarówno przez użytkowników, jak i przez algorytmy Google. Wynika to z zależności między komfortem przeglądania a konwersją. Odbiorca mogący szybko dotrzeć do konkretnego wpisu lub produktu, patrząc na krótką listę, z pewnością chętniej będzie wracał na stronę i korzystał z oferowanych produktów.
Czy warto wdrożyć stronicowanie?
Opisywany proces jest ważnym działaniem pod kątem poprawnego i skutecznego pozycjonowania. Umożliwia prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych. Odpowiednio przeprowadzona paginacja skraca czas wczytywania witryn, nawet zawierających wiele treści lub produktów. Z tego względu zalecane jest, aby wszystkie strony, na których znajdują się długie treści, powinny ją wprowadzić.
Trudności występujące podczas paginacji – duplikacja
Najczęściej spotykanym problemem w kontekście omawianego zagadnienia jest duplikacja treści. Pojawia się podczas przebudowy już istniejącego sklepu lub wdrażania paginacji. Mowa w praktyce o treściach znajdujących się jednocześnie na kilku podstronach w obrębie jednej witryny.
To bardzo negatywne zjawisko, działające na wyszukiwarki podobnie jak plagiat treści pomiędzy witrynami.
Jest to jednak bardzo powszechne, zwłaszcza w sklepach online. Trudność pojawia się w sytuacji, gdy na stronie sklepu znajduje się kilkadziesiąt podobnych produktów, a w opisie każdego znajduje się fragment opisu kategorii. Jeśli zostaną one podzielone paginacją na kilka podstron, w domenie pojawią się dodatkowe adresy URL z podobną treścią.
Utrudnienia indeksowania – kiedy występują?
Najczęściej utrudnienia mają miejsce w przypadku źle wdrożonej paginacji. Gdy w sklepie internetowym zorganizowano zbyt wiele podstron, część kluczowych mogła zostać pominięta. Jest to działanie szkodzące domenie. Roboty analizujące nie mają odpowiednio dużej mocy obliczeniowej, aby móc uwzględniać wszystkie podstrony. W przypadku wystąpienia takiego zjawiska należy dokładnie sprawdzić i ewentualnie poprawić strukturę.
Paginacja – nie tylko dla robotów, ale także dla użytkownika
Paginacja jest działaniem mającym na celu poprawę pozycjonowania, ale nie jest to jej jedyna rola. Przede wszystkim ma usprawnić nawigację na stronie i poprawić komfort użytkowników. Z tego względu nie należy zapominać o rzeczywistej wartości podstron. Gdy są one tworzone na siłę i w żaden sposób nie stanowią wartości dla użytkownika, może skutkować to zmniejszoną liczbą odwiedzin na stronie. Warto zwrócić uwagę także na czytelność samej paginacji, np. poprzez zwiększenie wielkości cyferek podstron.
Jak poprawić użyteczność strony dla użytkownika?
Paginacja stron powinna zawierać mechanizmy poprawiające użyteczność. Jeśli zwiększysz komfort potencjalnych klientów, zwiększy się także wartość strony dla algorytmów.
- Z tego względu warto pamiętać o dużych, czytelnych linkach. Przede wszystkim bardzo łatwo je znaleźć, a współcześni odbiorcy nie lubią długo czekać. Dodatkowo poprawia to widoczność dla osób starszych i mających problemy ze wzrokiem,
- Na wygodę klientów wpływają także odstępy pomiędzy odnośnikami. Gdy są zbyt małe, konieczne jest dokładne celowanie. Warto zadbać o odpowiednie odległości.
- Bardzo istotna jest także optymalna liczba podstron. Musi być odpowiednio wyważona, aby klient nie irytował się, że po wejściu w link znajdzie bardzo niewiele produktów.
Wersja mobilna – o czym należy pamiętać?
Podczas przygotowywania paginacji strony internetowej nie wolno bagatelizować wersji mobilnej. Coraz więcej osób korzysta z internetu jedynie na urządzeniach mobilnych. Jeśli witryna będzie przygotowana jedynie pod przeglądarki, wiele osób zrezygnuje z jej odwiedzania.
Jak rozwiązywać problemy występujące podczas paginacji?
Dbając o efektywne działanie paginacji, należy ją dokładnie skontrolować i nanieść zmiany. W przypadku wystąpienia duplikacji wewnętrznej warto zastosować linki kanoniczne. Odpowiednio zastosowane meta znaczniki przekażą wyszukiwarce, które adresy URL są kluczowe i oryginalne. Równie skutecznym działaniem mającym na celu zlikwidowanie problemu duplikacji jest plik robots.txt. Należy zamieścić w nim komendy zamykające dostęp do niektórych linków. Podobne działanie wykazuje meta tag no index, Roboty wyszukiwarki będą wiedziały, że dane podstrony są nieistotne i nie ma konieczności marnowania na nie mocy.
Jak na paginacje patrzą roboty i wyszukiwarka?
Wyszukiwarka Google doskonale rozpoznaje paginacje. W większości przypadków nawet gdy stronicowanie zawiera błędy, roboty powinny wystarczająco dobrze zinterpretować podzieloną treść.
Stronicowanie pod SEO – na czym polega?
Kluczowym celem paginacji jest poprawienie czasu ładowania strony. Dzięki temu użytkownik chętniej z niej korzysta. W założeniu ma to zachęcać go do pozostania na stronie i dalszego przeglądania serwisu. Tego rodzaju działanie pozytywnie wpływa na konwersję.
Paginacja stron internetowych jest bardzo istotna, ponieważ pełni kilka ważnych funkcji. Najczęściej ze stronicowania korzystają sklepy internetowe oraz rozbudowane witryny. Wykonując paginację, należy myśleć zarówno o pozycjonowaniu, jak i o użytkowniku. Dzięki temu polepszą się użyteczność strony i opinie klientów, a także indeksowanie w wyszukiwarce.