Słowo kluczowe, jeśli jest odpowiednio dobrane, może sprawić, że witryna będzie znajdowała się na pierwszej stronie w wyszukiwarce Google. Jak w zdobyciu wysokiej pozycji mogą pomóc słowa kluczowe? Gdzie możesz znaleźć podpowiedzi, jakich słów kluczowych w przypadku twojej firmy najlepiej używać? Możesz zaufać swojej intuicji, ale także skorzystać z licznych bardzo pomocnych narzędzi. Ten artykuł błyskawicznie rozwieje twoje wątpliwości.
Słowo kluczowe, czyli klucz do twojej pozycji w wyszukiwarce
Słowo kluczowe, inaczej fraza kluczowa, to podstawa SEO. Za tajemniczą nazwą kryje się pozornie prosty mechanizm – to po prostu zapytania, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę Google. Twoja strona powinna na nie odpowiadać, dzięki czemu boty Google uznają ją za wartościową i będą wyświetlać wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Użytkownik wpisujący w wyszukiwarkę „buty sportowe z białą podeszwą” szybciej trafi na witrynę, która będzie wysycona właśnie tą frazą.
Słowa klucze – w którym miejscu witryny je umieszczać?
Miejsc, w których możesz „grać w SEO” na naszej stronie www przy użyciu określonych słów kluczowych jest kilka. To:
- adres URL – pierwsze miejsce, na którym warto się skupić. Można użyć różnych słów dla poszczególnych podstron;
- meta tytuł – wyświetla się w wynikach wyszukiwania i powinien odpowiadać na pytanie użytkownika;
- meta opis – dłuższy od meta tytułu, można zawrzeć w nim bardziej precyzyjną odpowiedź na pytanie internauty;
- nagłówki od H1 – nagłówki rozbijają treść i sprawiają, że jest bardziej przejrzysta dla czytelnika; dodatkowo to idealne miejsce na wplatanie słów kluczowych na stronie;
- treść – to kolejne miejsce, gdzie można zmieścić najwięcej istotnych pod kątem wyszukiwania słów;
- opisy grafik – tu także warto walczyć o wybrane słowa, które wpisują się w strategię SEO.
Można także zastosować zabieg linkowania w treści słów kluczowych do własnych podstron.
Jakie są rodzaje słów kluczowych?
Wyróżniamy kilka rodzajów słów kluczowych do pozycjonowania, których warto używać. To:
- frazy brandowe – po prostu nazwy szukanych marek. Sytuacja komplikuje się, jeśli to popularne marki – wówczas warto dobrać odpowiednie słowo doprecyzowujące, które pozwoli wyróżnić się z tłumu, np. „białe buty X” (X zastępuje tu nazwę marki);
- ogólne frazy – zwykle jedno- lub dwuwyrazowe, bez konkretnych oczekiwań, np. „czapka”. Pozycjonowanie strony z ich użyciem jest trudne, bo mamy do czynienia z dużą konkurencją;
- long tail, czyli frazy z długim ogonem – łatwiejsze w pozycjonowaniu, zawierają sprecyzowane oczekiwania odbiorcy, np. „zupa dyniowa bez śmietany”, „czerwona sukienka na studniówkę”, „beżowe body na ramiączkach”;
- frazy lokalne – zawężają pole wyszukiwania do danej lokalizacji, idealnie sprawdzają się przy witrynach reklamujących wszelkiego rodzaju usługi, to na przykład „fryzjer Rzeszów”, „mechanik samochodowy Kraków”, „sklep monopolowy Wrocław”.
Konkurencyjność słów kluczowych to podstawa działania
Wybierając spośród propozycji słów kluczowych warto zadbać o ich konkurencyjność. Należy rozumieć przez to liczbę firm, które starają się pozycjonować na daną frazę – im jest ich więcej, tym trudniej będzie się przebić i osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce. Jeśli, mimo wszystko, zależy ci na danej frazie, warto zadbać wówczas o długi ogon i dopisywać różne precyzyjne elementy, np. kolor, styl danego elementu, który sprzedajesz. Fraza będzie wówczas rzadziej wyszukiwana, ale i tak można na tym zyskać – użytkownik poszukujący konkretnego produktu z większym prawdopodobieństwem znajdzie wtedy właśnie twoją treść. W określaniu konkurencyjności fraz mogą pomóc różne planery słów kluczowych, na przykład Ahrefs, SEMrush czy Senuto oraz narzędzia bezpłatne.
Narzędzia do planowania słów kluczowych
Dobór słowa kluczowego wymaga głębszych przemyśleń i analiz, a ich skuteczne wprowadzanie jest skutkiem działań długofalowych. Na szczęście można skorzystać z planerów, a jest dostępnych naprawdę sporo. To narzędzia bezpłatne i płatne z różnych zakresem możliwych działań. Warto poznać te najbardziej popularne i zacząć z nich korzystać, by sprawdzić, jakich fraz używa konkurencja i jak zbudować możliwie najlepszą listę słów kluczowych dla twojej firmy, bo poleganie tylko na intuicji może nas zawodzić.
SEMrush – dlaczego warto skorzystać z tego narzędzia?
SEMrush to rozbudowane narzędzie dla profesjonalistów SEO i osób mniej wymagających, na przykład blogerów. Jest nieskomplikowane w obsłudze. SEMrush pozwala mierzyć potencjał słów kluczowych. Zbiera wyczerpujące informacje na temat twojej strony i konkurencji. Jego cena jest dość wysoka, bo to ponad 119 dolarów miesięcznie przy wersji podstawowej i 449,95 dolarów przy opcji SEMrush Buisness. Funkcja Domain Analytics pozwala przeprowadzić analizę własnej strony właśnie pod kątem fraz kluczowych. Backlinks umożliwia z kolei analizę struktur linków, w tym wyszukanie potencjalnych lokalizacji do ich umieszczenia, możesz też uzyskać listę rzetelnych domen do linkowania zewnętrznego. W SEMrush Advertising Research znajdziemy znajdziesz też zakładkę „konkurenci”, w której mamy dane o wyborze słów kluczowych naszych rywali. SEMrush pozwala wyszukać nowe słowa kluczowe, w tym wskazać takie, które są dla lepsze pod względem konkurencyjności, a także pokazać słowa, które mają potencjał i nie są jeszcze używane przez konkurencję.
Czym jest Ahrefs?
Ahrefs to kolejne bardzo popularne narzędzie pomocne zarówno dla doświadczonych pozycjonerów, jak i copywriterów czy blogerów, którzy słowo kluczowe uznają za niezwykle ważne w swoich treściach. To także narzędzie płatne. Można tu znaleźć bardzo czytelne wykresy i zidentyfikować dziesięciu największych konkurentów swojej firmy. Ahrefs mierzy między innymi trudność frazy kluczowej, czyli sprawdza liczbę linków niezbędnych dla osiągnięcia minimum top 10 na liście wyszukiwań w Google. Znajdziemy tu również na przykład dane o ilości potencjalnych kliknięć w dane słowo kluczowe.
A może Senuto?
Senuto to również płatne narzędzie, które zyskało grono użytkowników, także na polskim rynku. Można wypróbować je przez 14 dni bezpłatnie. Po wpisaniu danej frazy pojawiają się kolejne propozycje, które można filtrować na przykład przez części mowy. Sprawdzisz tu też między innymi trendy, liczbę konkurentów, średnią miesięczną liczbę wyszukiwań oraz tabelę z powiązanymi wyrazami.
Słowo kluczowe jest bardzo ważne z punktu widzenia optymalizacji witryny pod kątem SEO. Warto korzystać z narzędzi, które pomagają w analizie i doborze słów kluczowych. Takie działanie z pewnością przyniesie wiele korzyści.