Inbound marketing jest jednym z nowszych trendów w marketingu. Powstał jedynie kilka lat temu w Stanach Zjednoczonych. W języku polskim funkcjonuje jako aktywny marketing przychodzący.
Polega na przyciągnięciu uwagi klienta treścią, która znajduje się dokładnie tam, gdzie potencjalny klient jej szuka. Zasada ta opiera się na założeniu, że przez natłok reklam większość osób całkowicie je ignoruje, zwłaszcza na stronach internetowych. Omijane wzrokiem, kosztowne reklamy, nawet jeśli są doskonale dopasowane do grupy docelowej, stają się nieskuteczne. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.
Jak zaplanować strategię inbound marketingu dla twojej firmy?
Obecnie ogromna rzesza użytkowników internetu to pokolenia, które albo nie pamiętają czasów sprzed internetu, albo byli wtedy bardzo młodzi. Przez to charakteryzują się dużą odpornością na nachalne reklamy i artykuły sponsorowane.
Skuteczna kampania kierowana do tzw. milenialsów i kolejnych pokoleń musi nieść za sobą jakąś wartość dodaną. Samo przedstawienie produktu i jego zalet już go nie sprzedaje.
Wszystkie działania muszą być zaplanowane i regularne, prowadzone w taki sposób, aby klienci mieli realną korzyść, jeszcze zanim zaczną wydawać pieniądze.
Kampania marketingowa krok po kroku
Pierwszym etapem w inbound marketingu jest rzetelny, merytoryczny blog. Pozwala potencjalnym użytkownikom poznać markę, dowiedzieć się czegoś pożytecznego i nabrać zaufania. Pozycja eksperta w darmowej formie jest bardzo korzystna w wielu branżach. Strategia inbound marketing powinna być wyreżyserowaną ścieżką użytkownika. Firma ma za zadanie stworzyć różne warianty, odpowiedzi na potrzeby i sposoby korzystania z wiedzy i zasobów. Dzięki temu można zaprowadzić klienta do celu, czyli np. do zakupu produktów znajdujących się w ofercie marki.
Jakie narzędzia inbound marketingu są dostępne?
Inbound marketing oferuje firmom szeroki wybór narzędzi, które mają za zadanie wpłynąć na potencjalnych klientów. Nie muszą być to jedynie artykuły blogowe. Świetnie sprawdzają się także darmowe poradniki, e-booki i różnorodne materiały PDF dopasowane do branży.
Równie ciekawym sposobem na przyciągnięcie uwagi klientów jest przygotowanie interesującego newslettera z unikalnymi treściami, niepublikowanymi nigdzie indziej. W mediach społecznościowych pracownicy firmy mogą organizować transmisje na żywo i odpowiadać na zadawane pytania. Tego rodzaju spotkanie lub czat ze specjalistą doskonale wpływa na fachowy wizerunek firmy. Skutecznym rozwiązaniem są także darmowe krótkie kursy lub webinary.
Co wchodzi w zakres działań inbound marketingu?
Przygotowanie spójnej i dopasowanej strategii to dopiero pierwszy krok. Następnie konieczne jest skuteczne promowanie darmowych działań.
W tym celu konieczne jest regularne udostępnianie postów, dofinansowanie reklam internetowych i wiele innych działań.
Obecnie na rynku dostępne są programy usprawniające działania z zakresu inbound marketingu. Automatyzacja procesu pozwala znacznie oszczędzić czas i obniżyć koszty. Zwykle obejmują one automatyczne wysyłanie newsletterów i publikowanie postów w mediach społecznościowych.
W wielu przypadkach warto skorzystać także z narzędzi automatyzujących kampanie mobilne i kontakt z klientem.
Gdzie publikować treści, aby docierały do klientów?
Współcześni klienci szukają informacji w wielu źródłach. Aby mieli szansę trafić na treści przygotowane przez firmę, te muszą zostać umieszczone w wielu mediach. Trzonem strategii są oczywiście własne strony i portale, blog firmowy i powiązane blogi branżowe.
Dodatkowo warto umieszczać swoje treści także na Instagramie, Facebooku, Twitterze i YouTube. Platformy powinny być dopasowane do grupy docelowej, młodzież może chętniej korzystać np. z TikToka. Nie należy zapominać także o odpowiednim pozycjonowaniu treści w wyszukiwarce i e-mailach zawierających newsletter. W niektórych branżach warto korzystać także z otwartych grup na Facebooku i odwiedzać branżowe fora dyskusyjne,
Outbound i inbound marketing – czym się różnią?
Inbound marketing to wszystkie działania przychodzące, których celem jest namówienie klienta na odwiedzenie strony lub sklepu. Outbound marketing to natomiast popularne kilkanaście lat temu działanie polegające na zalewaniu klientów reklamami. W tym założeniu firma nie wchodzi z klientem w dialog i relacje, jedynie namawia na zakup. Przez pewien czas były to bardzo skuteczne kampanie zwiększające zysk. Obecnie jednak klienci ignorują suchy przekaz marketingowy i nie są zainteresowani produktem. Działania z zakresu outbound marketingu są także znacznie bardziej kosztowne. Nie zakładają indywidualnego dopasowania do odbiorcy, przez co trudno im przekonać nowoczesnego klienta.
Strategia marketingu przychodzącego – kto powinien z niej skorzystać?
Inbound marketing jest działaniem wybieranym najczęściej przez duże firmy i rozpoznawalne marki. Małe i średnie przedsiębiorstwa zwykle się na niego nie decydują, ponieważ są to kampanie przygotowywane zwykle przez zewnętrze, dość kosztowne agencje.
Jeśli jednak firma posiada kreatywny, nowoczesny dział marketingu, otwarty na szkolenia i ciekawe działania, z powodzeniem może samodzielnie przygotować taką strategię.
W jaki sposób należy tworzyć treści?
Niezależnie od tego, kto przygotowuje kampanię marketingową, treści, które otrzymuje klient, muszą być najwyższej jakości. Warto w tym celu przestrzegać kilku podstawowych zasad.
Przede wszystkim należy pamiętać, że są one kierowane do ludzi, a nie do firm. Mają one przekonać prawdziwego człowieka i odwołać się do jego emocji.
Język takich materiałów powinien być prosty i przystępny. Nie należy stosować bardzo branżowego słownictwa, ponieważ nie każdy go zrozumie.
Szczerość i autentyczność we współczesnym świecie bardzo pozytywnie wpływają na opinie konsumentów. Nie warto udawać kogoś innego ani krytykować konkurencji.
Dobre wrażenie robią zwięzłe treści opatrzone niezależnymi źródłami. Warto korzystać także z cyfr, bo większość osób łatwiej je zapamiętuje.
Marketing przychodzący a świadomość marki
Inbound marketing charakteryzuje się szerokim wyborem narzędzi. Dzięki temu z powodzeniem można dobrać najlepiej dopasowane do budżetu i specyfiki branży.
Pozwala on na dotarcie do grona osób rzeczywiście zainteresowanych tematom lub produktem. Dzięki temu nie ma potrzeby marnowania środków na reklamę lub komunikację z osobami nieszukającymi takich usług. Zadaniem marketingu tego rodzaju w budowaniu marki jest poprawa wizerunku eksperckiego. Konsumenci nie lubią nachalnej reklamy, ale treści zawierające merytoryczną wartość dodaną są bardzo pozytywnie odbierane.
Inbound marketing to nowoczesne, dopasowane działania promujące markę. Pozwalają na efektywną komunikację z klientem. Budują pozytywny wizerunek firmy, przekonując konsumentów o jej profesjonalizmie i wiedzy. Docierając z komunikatem do osób zainteresowanych produktem, można znacznie lepiej dopasowywać przekaz.