Long tail, czyli długi ogon – co oznacza w SEO i dlaczego każdy sklep internetowy powinien to wiedzieć?

Czym jest long tail? Dobór odpowiednich słów kluczowych to podstawa marketingu internetowego. Wysoką pozycję w wyszukiwarce skutecznie mogą zapewnić frazy long tail. Jak je dobierać i optymalizować? Dlaczego to tak ważne w e-commerce?
long tail

Long tail to ważne pojęcie, jeśli chodzi o SEO. Dobór fraz kluczowych ma ogromne znaczenie w e-commerce. Pozycjonowanie stron przekłada się tu bezpośrednio na finansowe zyski – im więcej osób zajrzy na naszą witrynę, tym większą mamy szansę na to, że dokona u nas zakupów. Jak wyróżnić się w gąszczu oferowanych w sieci produktów? Odpowiedzią jest pozycjonowanie long tail.

Long tail – czym jest tak często wspominany przez specjalistów SEO długi ogon?

Słowa kluczowe to oczywiście zapytania wpisywane przez internautów w wyszukiwarkę Google, na które nasza witryna powinna odpowiadać. To właśnie przy ich użyciu użytkownik trafia na naszą witrynę, a ta jest wyświetlana w wyszukiwarce wyżej, jeśli jest wysycona daną frazą. W teorii takie rozwiązanie wydaje się łatwe.

Co jednak jeśli oferujemy produkty bardzo popularne, na przykład buty. Jak wówczas zadbać i naszą konkurencyjność na tle setek, a może i tysięcy podobnych stron? Właśnie wtedy możemy zwiększyć ruch na stronie dzięki tzw. long tail, czyli frazom z długiego ogona. To po prostu bardziej sprecyzowane niż ogólne frazy, które wskazują konkretny produkt, np. nawiązując do wspomnianego obuwia fraza “białe sportowe buty na grubej podeszwie” zamiast “buty”.

Czym są long tail, chunky middle (medium tail) i fat head?

Budując content na swojej stronie, warto rozróżniać kilka prostych pojęć, które pomogą lepiej zrozumieć strategię long tail. Mowa o frazach fat head, chunky middle i frazach typu long tail. Czym się różnią?

  • Frazy fat head (inaczej frazy generyczne) – frazy najbardziej ogólne, które mają najbardziej szeroki zakres. Są często wyszukiwane, ale bardzo trudno je zdobyć, dodatkowo zwykle dają niski współczynnik konwersji – użytkownicy wpisują je, kiedy chcą dopiero rozpoznać jakiś temat, niekoniecznie, gdy chcą już dokonać zakupu, np. fraza „buty”, „sneakersy”, „baleriny”.
  • Frazy chunky middle – dłuższe frazy niż fat head, zwykle składają się z 3 słów, np. „białe buty sportowe”. Są mniej konkurencyjne od generyków i warto o nie powalczyć opracowując własną strategię pozycjonowania. Zapewniają jednak mniejszy poziom konwersji niż pozycjonowanie na długi ogon. Mogą natomiast skłaniać do innych niż zakupy, ale wciąż istotnych w e-commerce decyzji klientów, np. do zapisania się do newslettera i powrotów do naszej oferty produktów.
  • Frazy long tail  –  są rozbudowane jeszcze mocniej niż medium tail i zwykle składają się z 4–5 wyrazów, choć bywa, że więcej. Jeśli są odpowiednio dobrane, potrafią generować największy ruch i skutecznie wypozycjonować naszą usługę lub produkt. Wbrew pozorom nie są wpisywane w wyszukiwarkę często w porównaniu do poprzedników, bywa, że są niszowe, ale dają konkretną odpowiedź użytkownikowi, tym samym mocniej skłaniają go do zakupu (nie generują tzw. pustych przelotów).

Słowa kluczowe z długiego ogona – jak wybierać je skutecznie?

Długi ogon zapewnia skuteczne pozycjonowanie, ale pod jednym warunkiem – tylko wtedy, gdy jest dobrze dobrany, czyli wiemy, co jest intencją użytkownika i jakie konkretne pytania zadaje. Jak to sprawdzić? Sposobów jest wiele. Z pomocą przychodzą pomocne w tworzeniu strategii SEO płatne i bezpłatne narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych.

Bezpłatne to na przykład:

  • planer słów kluczowych Google Ads;
  • Keywordtool.io;
  • Answer the Public;
  • Ubersuggest.

Płatne narzędzia SEO, które warto choćby kojarzyć to między innymi:

  • Senuto,
  • Ahrefs,
  • SEMrush,
  • Surfer,
  • Long Tail Pro.

Typy fraz długiego ogona w e-commerce

Oferując dany produkt lub usługę w sieci i chcąc dotrzeć do większego grona klientów, możemy zyskać wartościowy ruch posiłkując się zwłaszcza trzema rodzajami fraz long tail. To:

  • frazy long tail produktowe – konkretne zapytania o dane modele produktów, np. „nike air max model 2021”, „adidas superstar damskie złote” (wiele osób uważa, że są najważniejsze w e-commerce);
  • frazy long tail lokalne – szczególnie cenne w przypadku firm oferujących usługi, wykorzystywane w pozycjonowaniu lokalnym, np. „tani szewc w Warszawie”, „sklep z butami dla dzieci Rzeszów”, „gdzie wymienić fleki w butach w Krakowie”;
  • frazy long tail informacyjne (pogłębiające wiedzę) – pogłębiające wiedzę internauty, często zaczynające się od słowa „jak”, np. „jak dobrze wypastować czarne skórzane buty”, „jakie buty wybrać na siłownię”.

Co ważne, odpowiednio przemyślane długie ogony informacyjne i content, w którym będą zawarte, sprawdzą się w przypadku nie tylko zaspokojenia ciekawości użytkownika, ale także mogą skłonić go do zakupów. Dobrym przykładem takiego zastosowania tego typu fraz jest reklama content marketingowa, w której użytkownik dostaje wartościową dawkę interesującej go wiedzy, jednocześnie produkt pojawia się w niej niemal niezauważalny, ale działający na wybory zakupowe odbiorcy (na przykład pojawia się w niej ekspert z danej marki, dane produkty są wymieniane jako te, które rozwiązują potencjalny problem lub są warte spróbowania z jakichś powodów).

Gdzie w witrynie używać pozycjonowania long tail? Gdzie wpisywać słowa kluczowe?

Ustaliliśmy już:

  • czym są frazy długiego ogona;
  • jakie są zalety pozycjonowania za pomocą the long tail;
  • jak dobierać frazy z długiego ogona;
  • jak dzielimy słowa klucze z długim ogonem w sprzedaży internetowej.

Naturalnie rodzi się przy tym pytanie, jak zoptymalizować naszą witrynę pod kątem SEO, czyli gdzie tak właściwie używać słów kluczy. Takich miejsc jest kilka, np.:

  • adres URL – warto używać słów kluczowych w adresach URL podstron, choć należy przy tym pamiętać, by nie przesadzić z liczbą znaków;
  • meta tytuł (meta title) – jest widoczny dla użytkowników w wynikach wyszukiwania i powinien konkretnie odpowiadać na ich zapytania;
  • meta opis (meta description) – dłuższy od meta tytułu;
  • opisy grafik;
  • nagłówki w treści (od H1) – warto bawić się w nich frazami z długiego ogona, można rozbijać je na kilka nagłówków;
  • treść – najważniejsze miejsce dla long tail SEO, prawdziwa „żyła złota”sprawiająca, że nasza witryna może być atrakcyjniejsza od konkurencji dla wyszukiwarek internetowych.

Content marketing a long tail

Uwypuklenie zalet pozycjonowania szerokiego, czyli na różne frazy z wykorzystaniem długiego ogona sprawiło, że content danej strony www stał się szczególnie wartościowy. To właśnie w treści możemy wplatać najwięcej odpowiednich fraz, a przy tym często budować relacje z klientami, którzy w efekcie będą z czasem odwiedzali naszą witrynę z przyzwyczajenia – wpisując jej adres bezpośrednio w wyszukiwarkę.

Zróżnicowane treści strony internetowej zawierające odpowiedzi na nurtujące internautów pytania, czyli odpowiednio dobrane zapytania z długiego ogona, dają po prostu szybszy efekt w pozycjonowaniu strony. Dobrym miejscem na wprowadzanie takich treści będą podstrony z kategoriami produktów lub podstrony samych produktów.

Long tail to pojęcie, które warto znać, jeśli myśli się o optymalizacji treści pod kątem SEO. Odpowiednie frazy poprawiają widoczność witryny i zwiększają na niej ruch. W efekcie wzrasta także sprzedaż.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poprzedni artykuł
storytelling

Czym jest storytelling i jak go wykorzystać w marketingu?

Następny artykuł
teksty seo

Teksty SEO, czyli jak tworzyć skuteczne treści i przy tym nie zwariować?