Storytelling i jego siła przekazu potrafią sprawić, że z pewnością jego forma wyróżnia się na tle innych akcji reklamowych, zwłaszcza w obliczu przesycenia treściami reklamowymi o charakterze komercyjnym. W jakim celu się go stosuje? Sprawdź, w jaki sposób wykorzystać go w marketingu.
Storytelling w marketingu
Każda kultura posiada swój sposób opowiadania, tzw. narrację służącą jako rozrywka, wpajanie wartości lub po prostu edukację. Współczesne firmy, chcąc promować swój produkt, opierają promocję na przykład na historii chwytającej za serce, na legendach i podaniach. Storytelling to tworzenie takich opowieści, a w marketingu historia kroczy wokół produktu, którego przeznaczeniem jest sprzedanie towaru lub usługi.
Budowanie więzi z klientem
Osoby pracujące w marketingu zdają sobie sprawę, jak świetnie sprawdza się storytelling w budowaniu więzi z klientem, co w konsekwencji zwiększa sprzedaż. Badania podają, że 56% konsumentów uważa, że opowieści związane z marką mają wpływ na decyzję o zakupie. Cóż to jednak za historie? Chodzi głównie o to, by w sposób atrakcyjny opowiadać o produkcie, tak by budować wizerunek marki. Czyli musi powstać opowieść, gdzie wokół usługi lub produktu zbuduje się tło pobudzające wyobraźnię, a wizerunek firmy zostanie przedstawiony w atrakcyjny sposób, tak aby odbiorca miał z nią pozytywne skojarzenia.
Nowoczesna technika perswazyjna – storytelling w biznesie
Storytelling posiada jeszcze inne nazwy, jak:
- marketing narracyjny;
- marketing opowieści;
- story marketing.
Badacze wyjaśniają, że storytelling stał się metodą perswazji, w której opowieść służy do osobliwego wzbudzania emocji. Budowanie tożsamości marki wprowadzono w przypadku marketingu opowieści na inny poziom. W strategii content marketingu storytelling stanowi niezbędny fundament, a w perspektywie czasu jest to ogromna szansa dla firmy, choć z pewnością jest to trudny proces. Przy dobrej opowieści odbiorca wierzy, że za parametrami technicznymi kryje się wyjątkowa, niepowtarzalna historia, z którą chciałby się identyfikować. Po części opowieść staje się odpowiedzią na emocje odbiorców, a zawarty w niej przekaz motywuje do działania i podzielenia się historią z innymi.
Czym jest storytelling?
Ta sztuka opowiadania historii to technika, która bazuje na budowaniu więzi klienta z marką za pomocą absorbujących opowieści o produktach i marce. Jeśli tylko zostanie dobrze wykorzystana, może być niezwykle pożytecznym narzędziem marketingowym twojej marki. Płaszczyzną reklam narracyjnych jest próba dotarcia do grona klientów, przeprowadzając wcześniej analizę oraz zbudowanie historii do określonych usług i produktów swojej marki. Dzięki opowieściom w storytellingu wywiera się wpływ na podejmowane postanowienia zakupowe. Snucie przemyślanej opowieści wzmocni wizerunek marki i, mimo że nie nie jest to łatwe zadanie, wzbudzi zaufanie słuchaczy i wskaże im, dlaczego wybór twojej marki jest najlepszy.
Jak to się dzieje, że storytelling działa?
Marketing opowieści nie jest nachalny, nie wygląda nawet na jawną formę reklamy, jest po prostu dobrze przedstawioną historią, którą się nieźle odbiera. Takie opowieści są lepiej zapamiętywane i dobrze kojarzone. Natomiast reklama produktu przewija się jedynie w tle opowieści, a główną rolę odgrywa ciekawa historia. Skuteczność storytellingu wzmagają emocje odbiorcy, dlatego warto poświęcić czas na stworzenie opowieści, która trafi do serc, wywołując zaufanie, lojalność i zaangażowanie. Treści mogą wzruszać, rozśmieszać, wprawiać w zamyślenie, najważniejsze, by wywołały odpowiednie reakcje.
Jak stworzyć dobrą historię?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć dobrą historię. Główna zasada jest taka, że muszą to być angażujące opowieści wywołujące odpowiednie emocje. Właściwie wykorzystany dobry storytelling może być kluczem do sukcesu. Istnieje kilka technik, które pomagają w stworzeniu historii z życia. Głównie w opowieściach pojawia się główny bohater, ale może też znaleźć się czarny charakter, który będzie pokazywał się w kolejnych kampaniach.
Brand hero – co to takiego?
Brand hero – to maskotka lub bohater marki, którego zadaniem jest przekazywanie wartości i opowiadanie historii. Bohater marki powinien być wyjątkowy i wyróżniać się na tle brand heroes, w szczególności jednak musi być postacią wiarygodną w procesie komunikacji. Brand hero ma pomóc w komunikacji z odbiorcami i spowodować, aby zapamiętali markę. Wszystko to będzie możliwe do wykonania, jeśli tylko opowieść nie będzie nachalna, okaże się spójna i czymś wyróżni się pośród innych historii, a z pewnością jest ich wiele. Pamiętaj, że brand hero musi mieć coś wspólnego z grupą docelową lub marką firmy. Nie może być kimś zupełnie niepasującym, oderwaną kreacją, która nie sprawdzi się, jako spójna część strategii marki.
Najważniejsza zasada – bądź autentyczny
Aby storytelling był efektywnym elementem marketingu, twoja opowieść musi być autentyczna i wiarygodna, tak by odbiorca mógł się z nią identyfikować. Stwórz takie historie, by w mediach społecznościowych odbiorcy chętnie się nimi dzielili między sobą.
Wiesz już, czym jest storytelling. Jego zasady nie są trudne, warto je wykorzystać w swoich kampaniach marketingowych. Snucie opowieści pozwoli osiągnąć najważniejsze cele dla firmy poprzez zdobycie zaufania, zainteresowanie produktem i zachęcenie do kupna.