Meta tagi i ich wpływ na pozycjonowanie, czyli podstawowa wiedza dla posiadacza witryny internetowej

Jaką rolę odgrywają meta tagi? Nie trzeba być specjalistą SEO, by wiedzieć jak ważne są w pozycjonowaniu stron. Czym są znaczniki meta i jak ich używać bez dużej znajomości kodu html? Podpowiadamy, jak można łatwo wpływać na wyniki wyszukiwania.
meta tagi

Większość z takich znaczników nie jest widoczna dla użytkowników. Mają one jednak istotny wpływ na pozycję danej witryny w wyszukiwarce, dlatego meta tagi są ważne i zdecydowanie nie powinno się ich zaniedbywać. Tym bardziej, że podstawowe działania nie wymagają zaawansowanej i bardzo specjalistycznej wiedzy, a mogą sprawić, że np. twój sklep internetowy poszerzy grono klientów. Od czego zatem warto zacząć? Nasz artykuł odpowie na to pytanie i rozwieje wiele innych wątpliwości.

Czym są meta tagi?

Każdy, kto choć w minimalnym stopniu starał się optymalizować swoją witrynę, spotkał się z pojęciem meta tagów. To po prostu znaczniki meta zawarte w w sekcji <head> witryny internetowej, które informują roboty Google i innych wyszukiwarek internetowych o tym, co zawierają dane podstrony witryny. Mówią zatem, jaki jest ich tytuł, zadeklarowane słowa kluczowe czy po prostu treść. Można je umieszczać w różnych miejscach kodu html. Najbardziej podstawowe meta tagi, które warto znać, to meta title i meta description, czyli tytuł i opis.

Meta title, czyli jak napisać dobry tytuł strony?

Meta tag title to w zasadzie najważniejszy meta tag pod względem SEO, a jeśli jest dobrze skonstruowany, znacząco podnosi widoczność danej strony w wynikach wyszukiwania. Meta title umieszcza się w znaczniku title. Da się dzięki niemu osiągać bardzo wysokie pozycje dla mało konkurencyjnych słów kluczowych bez dodatkowego wysiłku. Słowem – bez dobrych meta tytułów nie można mówić o optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwania.

Jak stworzyć dobry meta title?

Tekst zawarty w znaczniku title wyświetla się jako nagłówek strony w wynikach wyszukiwania i na karcie przeglądarki. To po prostu pierwszy element, na który zwracasz uwagę podczas przeglądania wyników wyszukiwania. Jak wykorzystać ten potencjał jednego z najważniejszych meta tagów? Warto pamiętać o kilku istotnych zasadach. Teoretycznie title może kojarzyć się z tytułem artykułów w czasopismach, które zachęcają do czytania i zawierają zwięzły opis zawartości. W przypadku stron internetowych to nie wszystko! Najważniejsze jest, by każda z podstron twojej witryny zawierała indywidualny meta title. O tym nie wolno zapomnieć, choć ich tworzenie może na pierwszy rzut oka wydawać się czasochłonne. Co jeszcze należy brać pod uwagę?

Jaka jest optymalna długość meta title?

Tworząc meta tag tytułowy, pamiętaj o jego długości. Google nie może wyświetlić całych tytułów, więc zbyt długi po prostu utnie. Jaka jest zatem optymalna liczba znaków? Tu pojawiają się pewne komplikacje, bo Google bierze pod uwagę nie liczbę znaków, ale ich szerokość w pikselach, a litery duże są szersze od małych. Generalnie musisz zmieścić się w 600 pikselach, a to zwykle 50-70 znaków. Ucięty tytuł będzie niezrozumiały i nie zachęci do kliknięcia, więc warto wcześniej sprawdzić, czy pokaże się w całości.

Słowa kluczowe w meta title

Odpowiednie meta title to takie, które zawiera starannie dobrane frazy kluczowe. Nie należy jednak sztucznie napychać tytułów słowami kluczowymi. Bardzo negatywnie na indeksowanie witryn wpływa też używanie kliku słów kluczowych o podobnym znaczeniu. W takim wypadku roboty wyszukiwarek mogą uznać twórców za spamerów. Dlatego dobry tytuł dla wyszukiwarki Google to na przykład „Meta tagi – jak ich używać i jakich błędów nie popełniać?”, a zły to na choćby „Meta tagi, znaczniki meta, meta title, opis meta w kodzie strony”. Niektóre poradniki SEO radzą też wplatać nazwę swojej firmy – w wersji pełnej, jeśli nie przekroczysz przez to limitów znaków lub choćby skróconej.

Strony w Google a komunikacja. Nie zapomnij, że piszesz dla ludzi!

Pamiętaj, by pisząc w sieci dbać o indeksowanie strony, ale jednocześnie nie zapominać, że odbiorcami treści są nie tylko roboty, ale także (a może nawet przede wszystkim!) ludzie. Dlatego w meta tagach html, np. tytułowym, warto dodać też tzw. call to action, czyli zwroty, które zachęcają do kliknięcia, np. zobacz”, odkryj”, sprawdź”.

Meta tag description, czyli opis strony a wyniki w Google

Meta znacznik description (meta opis) teoretycznie nie ma wpływu na pozycjonowanie strony internetowej, bo Google nie bierze go pod uwagę jako czynnik, który wpływa bezpośrednio na ranking strony. Jednak ma inne bardzo ważne dla stron www znaczenie – zwiększa współczynnik CTR, czyli wpływa na klikalność. To z kolei przekłada się już na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Czym jest meta opis?

Czas na kolejny z najważniejszych meta tagów. Meta description to coś w rodzaju powierzchni reklamowej, która reklamuje zawartość twojej strony. Zawiera się w znaczniku <meta name=”description” content=”Opis zawartości strony”> i wyświetla się w wyszukiwarce bezpośrednio pod tytułem. Jeśli ten znacznik meta nie zostaje przez autora uzupełniony, wówczas jest tworzony automatycznie przez Google, przez co może być nieatrakcyjny w odbiorze i zniechęcić internautów do kliknięcia w link.

Jak najlepiej tworzyć i używać meta description?

Przy tworzeniu meta name description także warto pamiętać o kilku zasadach. Jakich?

  1. Pamiętaj, by tworzyć unikalne opisy dla każdej podstrony. Ten trud przynosi sporo korzyści.
  2. Limit znaków przy meta description to dla Google w wersji desktop to 980 pikseli, czyli 155 znaków i 120 znaków w wersji mobilnej. Bezpieczniej zatem przyjąć 120 znaków jako ogólny limit, a przy tym nie pisać zbyt krótko, bo wówczas nie będziesz mógł wykorzystać całego potencjału tego meta tagu strony.
  3. Wplataj słowa kluczowe, ale tylko adekwatne do zawartej w stronie treści i nie przesadzaj z ich ilością.
  4. Staraj się użyć zwrotów call to action, zwłaszcza takich, które podkreślą treści strony, np. „musisz to mieć” dla stron sprzedażowych lub „to warto wiedzieć” dla edukacyjnych.
  5. Pisz prosto, ponieważ title oraz meta description zdecydowanie nie są miejscem na tzw. lanie wody. Jasna treść lepiej i szybciej dotrze do odbiorcy.
  6. Rozważ używanie emoji w meta description. Nie brakuje osób, które uważają, że używanie emotek w opisie pozwala wyróżnić się w tłumie rekordów w wyszukiwarce i przyciągnąć wzrok internauty. Jednocześnie należy pamiętać, że emoji to znaki specjalne, które mogą nie zostać wyświetlone, a przez to pozostaną zlepkiem niezrozumiałych zwrotów. Czy warto ryzykować? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

Czym jest meta robots?

Optymalizując witrynę warto pamiętać również o znaczniku meta robots. Jego struktura to <meta name=”robots” content=”wartość”> dla wszystkich robotów lub <meta name=”robots” content=”wartość”> tylko dla robotów Google. Można powiedzieć, że meta tag robots” mówi robotom, jak powinny czytać witrynę i przede wszystkim służy do wykluczania danych podstron witryny ze śledzenia przez nie. Jeśli w ”wartość” wpiszesz słowo “nofollow” – wówczas robot nie może śledzić linków, jeśli natomiast użyjesz “noindex”, robot nie będzie indeksował danej podstrony. Co ważne, brak meta tagu robots jest równoznaczny z komendą “all”, czyli roboty będą domyślnie indeksowały wszystkie podstrony i podążały za jej linkami.

Meta tagi z całą pewnością wpływają na SEO, dlatego warto ich używać. Jeśli czujesz, że zastosowanie odpowiednich meta tagów jest zbyt skomplikowane, warto skorzystać ze specjalistycznej pomocy agencji SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poprzedni artykuł
słowo kluczowe

Słowo kluczowe – dlaczego frazy są tak ważne w pozycjonowaniu witryny? Jak zwiększyć liczbę wyświetleń?

Następny artykuł
seo copywriting

SEO copywriting – jak pisać teksty SEO do pozycjonowania w internecie? Pisz tak, jak najlepszy copywriter!